HÄNDEL

Recensie HÄNDEL – Brockes-Passion

HÄNDEL
Brockes-Passion
Johannette Zomer, Ana Maria Labin (sopraan), Sebastian Kohlhepp (tenor) e.a., NDR Chor, Festspiel-Orchester Göttingen o.l.v. Laurence Cummings
Accent ACC 26411 • DDD-151’ (2 cd’s)
Waardering: 9

Georg Friedrich Händels Brockes-Passion is gebaseerd op het libretto van de destijds baanbrekende tekstschrijver Bartold Heinrich Brockes. Brockes’ tekst is niet liturgisch en volgt niet één evangelie, maar geeft veel ruimte aan de persoonlijke emotie. Händel sloot met zijn muziek daarbij aan. Hij houdt het licht, melodieus en harmonisch toegankelijk, wat betekent dat er van deze passiemuziek met volle teugen valt te genieten. Wat een heerlijke muziek, maar vooral ook wat een goede zangers, spelers én opname. Soms past alles en dat is hier het geval, getuige de glasheldere (hoewel iets of wat flakkerende) stem van sopraan Johannette Zomer, de warme, soepele bariton van Tobias Berndt (Jesus), de sprekende retoriek van evangelist tenor Sebastian Kohlhepp, de transparante zang en het, ondanks de grote bezetting, duidelijke en kleurrijke spel van koor en orkest – alles op voorname wijze klinkend in de Stadthalle van Göttingen – zijn nergens neerdrukkend. Deze passiemuziek heeft niets neerdrukkends, maar lijkt, zoals veel van Händels muziek, voor het genot van musici en luisteraars geschreven. Toch zitten alle elementen van lijden erin, luister bijvoorbeeld naar track 15, 16 en 17 waarin Jezus God vraagt om deze kelk voorbij te laten gaan. Zuivere dramatiek, maar met veel suggestie en beeldtaal in begeleiding en vocale expressie.
Marjolijn Sengers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen