HÄNDEL
Serse
Franco Fagioli (Serse), Vivica Genaux (Arsamente), Inga Kalna (Romilda) e.a., Il Pomo d’Oro o.l.v. Maxim Emelyanychev
Deutsche Grammophon 4835784 • DDD-2.49’ (3 cd’s)
Waardering: 8
Slechts één seizoen lang, in 1737-38, kreeg de castraatzanger Caffarelli in Londen bij het King’s Theatre de kans zijn vocale kunsten te tonen maar de roem van Farinelli ijlde nog teveel na. Hoewel niet bekend om zijn fatsoenlijke gedrag (hij maakte op het podium wel eens een praatje met het publiek als zijn tegenspeler stond te zingen), bleek hij wel fatsoenlijk om te kunnen gaan met Händel, die hem met de opera Serse een van zijn meest bijzondere theaterwerken verschafte, met doorgaans korte aria’s en vele muzikale ingrediënten die duidelijk maken dat we het verhaal niet al te serieus moeten nemen. Heersersrollen zijn aan de Argentijnse ster-countertenor Franco Fagioli besteed: vorig jaar was hij in Amsterdam in Cavalli’s Eliogabalo te horen en te zien (het goudbad!), het huidige seizoen zingt hij de titelrol in Serse en Nerone in de opera Agrippina, ook van Georg Friedrich Händel. Maar een opperheerser blijkt hij niet in deze opname: hoe bewonderenswaardig en trefzeker ook zijn vocale capriolen zijn, het is allemaal erg aangezet en soms onnodig venijnig in de articulatie en daarnaast vallen bepaalde, duidelijk van vaste vocale partner Bartoli geleende maniertjes op. Dat neemt niet weg dat er zeer te genieten valt van zijn tomeloze energieke benadering en de manier waarop hij lange tonen weet te boetseren. Maar het zijn vooral Vivica Genaux in de rol van Serse’s broer Arsamene en Inga Kalna (nota bene zelf eerder een uitstekende vertolkster van de titelrol!) als Romilda, object van verlangen van beide broers, die de vocale show stelen, met veel tekstgevoel en vooral voldoende subtiliteit die rechtdoet aan de ironische ondertoon in het geheel. Het begeleidende orkest speelt bevlogen en pittig onder leiding van klavecinist Emelyanychev, al kan deze het soms niet laten met zijn improvisaties de puls van met name langzame gedeelten te doorkruisen.
Harry-Imre Dijkstra
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.