HÄNDEL

Recensie HÄNDEL – Your tuneful voice: Handel Oratorio Arias

HÄNDEL
Your tuneful voice: Handel Oratorio Arias
Iestyn Davies (countertenor), Carolyn Sampson (sopraan), The King’s Consort o.l.v. Robert King
Vivat 105 • DDD-68’
Uitvoering **** | Registratie ***

Terwijl Bach de Thomaskerk in Leipzig wekelijks bediende met cantates, schitterde Händel tegelijkertijd voor een veel groter publiek buiten de kerk – in Londen – met bijbelse oratoria. Het publiek kwam er in drommen op af, natuurlijk allereerst om de bijbelse kost nog eens te herkauwen maar ook om zich te vergapen aan de prestaties van de solisten. Van Händel kennen we zo’n twintig oratoria, de meeste uit zijn laatste jaren. Hier tien aria’s, twee duetten en twee flink uit de kluiten gewassen ouvertures. Händel staat met bravoure en flamboyance in de wereld. Geen last van valse of zelfs gemeende bescheidenheid. Hier ben ik: geniet mij! Zijn melodische gaven zijn weergaloos, zijn constructieve vaardigheden wel zo sterk als die van Bach, maar minder doorwrocht en gelaagd, en daardoor wellicht beter verteerbaar. Countertenor Iestyn Davies is een man naar Händels hart: zonder enige bekommernis strooit hij zijn vocale pracht over de wereld uit. Moeiteloos verlaat de ene gepolijste lijn na de andere de omheining van zijn tanden. Zo ook het King’s Consort. In volledige bezetting een flink gezelschap: 25 musici. De akoestiek bij de opname is erg ruim en wat gelikt. Händel zou het prachtig hebben gevonden.
Jurjen Vis

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen