J.S. BACH, BRAHMS
Orchestrated by Schoenberg
Warsaw Philharmonic Orchestra o.l.v. Jacek Kaspszyk
Warner Classics 25646075171 • DDD-60’
Waardering: 9
Schönberg vond dat je werken van componisten pas goed leerde kennen als je ze orkestreerde. Dat kon twee kanten opgaan: composities voor groot orkest herschrijven voor kleine instrumentale ensembles of juist kamermuziekstukken zo orkestreren dat ze volwaardige orkestwerken werden. Beide kunsten beheerste Schönberg als geen ander. De huidige opname is gemaakt in de Philharmonie in Warschau, een mooie ruimte waar strijkers en blazers prachtig tot hun recht komen. Er zijn meer niveaus te ervaren en genieten dan in de recente uitvoering van het Nederlands Philharmonisch Orkest (opgenomen in de Koepel (Gerardus Majellakerk in Amsterdam-Oost)). Ook Schönbergs bedoeling komt goed over: alle lijnen en lagen in Brahms’ werk tot hun recht laten komen. Mijn bewondering voor Schönberg als orkestrator kent geen grenzen. Maak van een binnentuintje maar eens een landschap. Alles is anders: temperatuur, licht, kleuren, geuren, textuur. En toch, Schönberg voegde geen noot toe. Als encore de Prelude en Fuga in Es van Bach (‘de eerste dodekafonist uit de geschiedenis’), een orkestratie uit 1927. Oorspronkelijk een orgelwerk maar nu door de levende trompetten (en andere blazers), pauken en ander slagwerk een echt orkestwerk. En inderdaad, de stemvoering komt nog beter uit.
Jurjen Vis
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.