J.S. BACH
Cello Suites
Alisa Weilerstein (cello)
Pentatone Music PTC 5186 751 • DDD-161’ (2 cd’s)
Waardering: 7
Niet alleen iedere generatie, ook iedere musicus heeft recht op zijn of haar eigen Bach. Daarom groeit het schap met opnamen van Bachs cellosuites nog altijd gestaag. En het blijft interessant, want elke musicus vertelt een eigen verhaal. Zo ook Alisa Weilerstein. Ze noemt het haar ‘meest persoonlijke project’ en ‘een reflectie van mijzelf in 2019, op zevenendertigjarige leeftijd, ondergedompeld in en nog steeds op ontdekkingsreis door Bachs ongeëvenaarde wereld’. Haar decennialange verbondenheid met Bach bracht ze ook tot uiting in haar coronatijd-Facebookproject #36DaysOfBach waar ze vanaf 17 maart elke dag ‘live’ een deel van een Bach-suite vanuit haar huiskamer speelde. Deze registraties verschillen niet veel van haar over twee cd’s verspreide opname van de zes suites, dus een zekere consistentie is absoluut aanwezig. Dat is mooi, want elke musicus maakt een basale keuze: gaat het om de ritmische flow, de oorspronkelijke barokke dans, de historische uitvoering, de schijnbare meerstemmigheid of juist om de lyriek van Bach? Weilerstein richt zich vooral op de lyriek. Dat gaat helemaal goed in de zangerig gespeelde Sarabandes, maar in delen als de Preludes, de Allemandes en de Gigues brengen haar ritmische vrijheden ten faveure van de melodie meer onrust en traagheid dan nodig. En dan blijft de combinatie van ouderwetse lyrische romantiek gecombineerd met ritmische drive van iemand als Mstislav Rostropovitsj toch te prefereren.
Paul Janssen
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.