J.S. BACH

Recensie J.S. BACH – Dritter Theil der Clavier Übung

J.S. BACH
Dritter Theil der Clavier Übung
Bart Jacobs (orgel), Zsuzsi Tóth (sopraan), Jan Kullmann (alt), Olivier Berten (tenor), Lionel Meunier (bas)
Organroxx 12 • DDD-126’ (2 cd’s)
Waardering: 8

Van de vier Clavier-Übungen die Johann Sebastian Bach gedurende zijn tijd als Thomas-cantor publiceerde is er één geheel aan het orgel gewijd. Dit Dritter Theil der Clavier Übung bestehend in verschiedenen Vorspielen über die Catechismus- und andere Gesaenge, vor die Orgel is ongetwijfeld Bachs belangrijkste orgelbijbel. Deze Clavier-Übung, die ook wel kortweg de Duitse orgelmis wordt genoemd, bevat de Prelude en fuga in Es, BWV 552, de 21 koraalvoorspelen BWV 669–689 en de vier duetten BWV 802–805. Bach volgde met zijn koraalvoorspelen de catechismus van de Lutherse dienst, maar de Clavier-Übung is vooral een manifest van zijn technische beheersing en muzikale fantasie, een soort orgeltestament. De Belgische organist Bart Jacobs, onder meer organist van Les Muffatti en organist-titularis van de Sint-Michiels- en Sint-Goedele-kathedraal in Brussel, speelt deze Clavier-Übung verdeeld over twee cd’s op het bijzondere Draps/Flentrop-orgel van de Sint Niklaas-kerk in Sint Niklaas. Het in 2010 voltooide orgel is gebaseerd op de grote Duitse orgels uit de zeventiende en achttiende eeuw en in die zin een ‘kopie’ die dicht komt bij de wereld van Bach. Jacobs haalt alles uit de kast en wisselt de majestueuze koraalbewerkingen prettig af met de door een uitstekend vocaal kwartet, met bas Lionel Meunier in de gelederen, gezongen oorspronkelijke koralen. Een mooie aanvulling op de orgeldiscografie van Bach.
Paul Janssen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen