J.S. BACH

Recensie J.S. BACH – Easter Oratorio (Paasoratorium BWV 249; Orgelconcert naar BWV 35 en 156)

J.S. BACH
Easter Oratorio (Paasoratorium BWV 249; Orgelconcert naar BWV 35 en 156)
Ilse Eerens (sopraan), Michael Chance (countertenor), Markus Schäfer (tenor), David Wilson-Johnson (bas), Cappella Amsterdam, Orkest van de 18e Eeuw o.l.v. Frans Brüggen
Glossa GCD 921115 • DDD-59’
Het is dubbel feest op deze CD van Frans Brüggen en zijn mensen: het paasfeest van het christelijk deel van de wereldbevolking én een muzikaal feest. Op het programma staat het Paasoratorium van Bach, met in de hoekdelen vrolijke koperblazers en pauken, in de barok hét symbool van vreugde. Daartussenin na de blazers in de openings-sinfonia een wonderschoon adagio voor strijkers en solohobo, een juichend openingskoor (Kommt, eilet und laufet, met Cappella Amsterdam in topvorm) en enkele sublieme aria’s, vooral die voor sopraan (de Belgische Ilse Eerens van wie we vast nog veel meer moois gaan horen) en fluit, en die voor tenor (de Duitser Markus Schäfer, met een prachtig warm timbre) en blokfluiten. Het enige minpuntje: de altaria, waarin Michael Chance laat horen dat hij wellicht zijn beste tijd heeft gehad. Interessante bonus: een orgelconcertje met Pieter-Jan Belder in de hoofdrol, samengesteld uit het concerto (allegro) en de sinfonia (presto) uit de cantate BWV 35, met daartussenin de elegante ‘sinfonia (adagio) uit BWV 156. Het zou door Bach zelf zo samengesteld kunnen zijn.

René de Cocq

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen