J.S. BACH

Recensie J.S. BACH – Johannes-Passion, BWV 245

J.S. BACH
Johannes-Passion, BWV 245
Maximilian Schmitt (tenor, evangelist), Krešimir Stražanac (bas, Christus), Dorothee Mields (sopraan), Damien Guillon (countertenor), Robin Tritschler (tenor), Peter Kooij (bas), Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe
Outhere Music LPH 031 • DDD-107’ (2 cd’s)
Waardering: 10

Dit is al de derde maal dat Philippe Herreweghe aan het hoofd staat van een opname van Bachs Johannes-Passion. Eerdere registraties dateren van 1987 en 2001; die laatste betreft de versie uit 1725, die opent met de koraalfantasie die Johann Sebastian Bach later zou inzetten als afsluiting van het eerste deel van de Matthäus-Passion, en hier en daar nog wel wat verschillen vertoont met de gangbare lezing. Zekerheid over wat Bach zelf als de definitieve versie beschouwde is er niet; hij heeft er een aantal malen wel wat aan versleuteld. Wat we nu horen is weer de meest gehanteerde, met dat adembenemende Herr unser Herrscher als openingskoor. Herreweghe legt nog iets meer nadruk op de theatrale kracht van het drama, met haast ongekende felheid vooral in de turba-koren in het tweede deel, en expressieve dynamiekverschillen in de koralen. Zijn koor, met vier zangers per stemgroep (en steeds de bijbehorende ariasolist als drijvende kracht) maakt grote indruk. Dat doen ook enkele van de solisten, zoals Maximilian Schmitt in de rol van evangelist, Peter Kooij (weer terug bij Herreweghe), vooral in het arioso Betrachte meine Seel, en countertenor Damien Guillon, die in een bijzonder breekbare interpretatie van Es ist vollbracht zelfs zijn voorganger Andreas Scholl overtreft.
René de Cocq

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen