J.S. BACH
Mis in b klein, BWV232
Carolyn Sampson (sopraan), Anke Vondung (alt), Daniel Johannsen (tenor), Tobias Berndt (bas), Gächinger Kantorei, Freiburger Barockorchester o.l.v. Hans-Christoph Rademann
Carus 83.314 (2) • DDD-1.56’
Waardering: 7
Er is veel muziekwetenschap in deze Hohe Messe van Bach gestopt, bijvoorbeeld omdat niet zoals gebruikelijk het handschrift van Bach als uitgangspunt is gebruikt, maar ook de partijen voor een uitvoering in Dresden van de eerste drie delen en door hemzelf veranderde versies van onderdelen uit de rest van de mis. Daardoor is dit een uitgave met klinkende voetnoten, met twee versies van het Domine Deus en Quoniam, plus varianten van het Sanctus en het Pleni sunt. Zoeken naar verschillen in de basaria, het duet en beide koordelen is natuurlijk een lonende bezigheid, maar de vraag is hoe het werk verder klinkt in de aanpak van Rademann, zijn goede maar nogal keurige kleine koor en het genoegzaam bekende Freiburger Barockorchester. Dan moet gezegd dat deze uitvoering vooral gewoon goed is, zonder opmerkelijke uitschieters of dingen waarvan je verrast opkijkt. Bij het solistenkwartet is Carolyn Sampson niet de hoge troef die je zou verwachten en alt, bas en tenor zijn vrij modaal – met een wel erg braaf en ouderwets warm gezongen Agnus Dei. Kortom, concurrentie voor oudere opnamen zoals die van Suzuki is deze nieuwe ondanks de extra’s niet.
Paul Herruer
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.