J.S. BACH

Recensie J.S. BACH – The Six Partitas

J.S. BACH
The Six Partitas
Angela Hewitt (piano)
Hyperion Records CDA 68271/2 • DDD-150’ (2 cd’s)
Waardering: 8

Wie Angela Hewitt zegt, zegt Johann Sebastian Bach. In de jaren ’90 van de twintigste eeuw nam ze alle klavierwerken van de Thomas-cantor op voor Hyperion. En tussen 2016 en het einde van dit seizoen ondernam ze op initiatief van Wigmore Hall een ‘Bach Odyssee’ om al die klavierwerken in de concertzaal te spelen. Door de live-ervaring met de Zes partita’s voor klavier, BWV 825-830, besloot ze deze werken na het Wohltemperirte Clavier en de Goldbergvariaties ook opnieuw op te nemen. En dus verscheen bijna twintig jaar na de eerste registratie een nieuwe visie. ‘Verwacht geen grote verschillen van Gould-achtige proporties’, schrijft Hewitt zelf in het voorwoord bij de cd. ‘Een allemande blijft een allemande, een Franse courante moet nog steeds niet gehaast gespeeld worden en een gigue moet dansbaar blijven.’ Toch zijn er zeker verschillen. Het grootste is de piano. Niet de Steinway die ze in 1997 gebruikte, maar haar eigen Fazioli. En dat leidt tot een helderder, puntiger en soms klavecimbelachtiger spel dat de diverse lijnen alleen maar goed doet. Daarnaast is Hewitt toch ook twintig jaar verder en is de relatie met Bach verdiept. Ze is speelser waar nodig, langzamer en dromeriger waar gewenst en robuust waar mogelijk. En die zekerheid doet de voorkeur wat Hewitt betreft uitgaan naar deze nieuwe registratie.
Paul Janssen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen