J.S. BACH

Recensie J.S. BACH – Trauer-Music (reconstructie treurmuziek voor Prins Leopold BWV 244a)

J.S. BACH
Trauer-Music (reconstructie treurmuziek voor Prins Leopold BWV 244a)
Taverner Players en Consort (sopraan Emily van Evera, alt Clare Wilkondon, tenor Charles Daniels, bas Thomas Meglioranza) o.l.v. Andrew Parrott
Avie AV2241 • DDD-78’


Het zou zomaar zo kunnen, is de indruk die we krijgen van deze curieuze reconstructie. Het gaat om de Trauer-Musik die in 1729 in Köthen te horen was bij de dood van Leopold II, vorst van Anhalt en hertog van Saksen. Muziek van en door Johann Sebastian Bach, die inmiddels al in Leipzig woonde en werkte maar door het hof van Köthen was ‘ingehuurd’ om op deze manier zijn vroegere werkgever eer te bewijzen. Er is van die gelegenheid alleen een libretto overgeleverd, dus geen noten, maar de teksten geven alle aanleiding om er bestaande Bach-composities bij te bedenken, ze passen vrijwel naadloos op aria’s en koren uit de toen net voltooide Matthäus Passion en de eerder gecomponeerde Trauerode (BWV 198). Gezien het feit dat dergelijk hergebruik bepaald geen uitzondering was bij Bach, zou het heel goed zo gegaan kunnen zijn. Dirigent en musicoloog Andrew Parrott liet deze door hem in elkaar gesleutelde Trauer-Musik in 2004 al eens horen in New York, en hier is dan de cd-versie, in het boekje voorzien van een behoorlijk overtuigende verantwoording. De tussenliggende recitatieven zijn er door hem zelf bijgecomponeerd. De uitvoerenden zijn helaas geen echte toppers, ze lijken zelf wat moeite te hebben met die andere woorden, het klinkt hier en daar wat geforceerd.
René de Cocq

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen