KOMITAS, ALÉCIAN
Légende Arménienne
Akhtamar Quartet
Cypres CYP1681 • DDD-55’
Waardering: 7
Vier musici die elkaar vonden tijdens hun studie aan het Conservatorium van Brussel die als spreekbuis fungeren van de Armeense culturele waarden. Het klinkt gekker dan het is. Hoewel de strijkers van het Akhtamar Quartet allen Frans-Belgische wortels hebben, was het de rol die de muziek in de Armeense cultuur speelt die hun greep. Zoals in coronatijd kunst en muziek toch echt tot de basisbehoeften blijken te behoren, zo was muziek niet alleen de Armeense uitlaatklep voor vreugde en verdriet, maar ook voor pure levenskracht. Komitas (1869-1935), het boegbeeld van de oude Armeense cultuur, voelde dat feilloos aan en verzamelde vlak voor de Armeense genocide vele volksliederen. Hij voegde daar zijn eigen kleur, en vaak ook eigen noten aan toe, en schreef een kenmerkend oeuvre bijeen waarvan diverse liederen in de eerste helft van de twintigste eeuw door zijn landgenoot Serguey Zakharovich Aslamazyan voor strijkkwartet werden bewerkt. Ook Eugénie Alécian (1952) brengt met haar Un quatuor Arménien vol volksmuzikale elementen de kracht van een volk tot klinken dat na de aardbeving van 1988 weer opkrabbelt en verder gaat. Het Akhtamar Quartet weet uitstekend met de levenslust om te gaan en speelt elke noot vol overtuiging. Alleen de diepere melancholie die achter elke noot schuilgaat ontbreekt in dit oprechte eerbetoon aan een onderschatte cultuur.
Paul Janssen
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.