LANGELAND

Recensie LANGELAND – The half finished heaven

LANGELAND
The half finished heaven
Sinikka Langeland (kantele, zang), Lars Anders Tomter (altviool), Trygve Seim (tenorsaxofoon), Markku Ounaskari (percussie)
ECM 2377 • DDD-73’
Uitvoering **** | Registratie ****

Sinikka Langeland is een ‘folksinger’ uit Noorwegen die daarnaast zeer goed thuis is op de kantele, een traditioneel Noors instrument dat dicht bij de zither staat. In eigen land draait ze al zo’n twintig jaar mee, maar pas in 2007 kon een groter publiek met haar kennismaken omdat ECM, de cd-maatschappij van avonturier Manfred Eicher, haar inlijfde. Na de debuut-cd ‘Starflowers’ en ‘The land that is not’ uit 2011 ligt er nu ‘The half-finished heaven’. En wie Langeland een beetje gevolgd heeft hoort direct dat ze wat andere wegen is ingeslagen. Folklore en de stem van Langeland voerden eerder de boventoon. Op The half-finished heaven is het merendeel van het werk instrumentaal en ontmoeten Noorse folklore, ‘ambient-jazz’ en hedendaagse improvisatietechnieken elkaar. En dat levert een buitengewoon stemmig album op dat geen moment verveelt. De harpachtige kantele van Langeland is zeer aanwezig, maar mengt uitstekend met het spel van nieuwkomer Lars Anders Tomter op altviool en de bij Langeland vertrouwde saxofoon van Trygve Seim en de subtiele percussie van Markku Ounaskari. De drie werken waarbij Langeland zingt zijn alle gebaseerd op de gedichten van de onlangs overleden Zweedse dichter Tomas Tranströmer en mengen zich organisch met de kalme en luisterrijke instrumentale gedeelten.
Paul Janssen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen