DIVERSEN
Le nouveau salon – Schubert, Ravel, Debussy, Prokofjev
Sarah Ouakrat (fluit), Maarten den Hengst (piano), Floor Le Coultre (viool), IIvana Alkovic (piano), Michael Bennett (tenor)
Et’cetera Records KTC 1767 • 1u08’
Waardering: 6/7
In een toelichting, die vooral over haar gaat, laat Sarah Ouakrat uitleggen hoe zij zoekt naar diepere lagen of nieuwe dimensies; en ze doet dat hier met goede musici. In Schuberts variaties voor fluit en piano over het lied Trockne Blumen – uit Die schöne Müllerin –heeft zij eerst twee gezongen fragmenten ingelast: uit het gelijknamige lied en het in de liedcyclus erop volgende lied Der Müller und der Bach. Tenor Michael Bennett zingt tenslotte met de kleinst mogelijke stem ook Des Baches Wiegelied, integraal, in plaats van de uitbundige finale voor fluit. Die hoort wel bij de oorspronkelijke opzet van een variatiecyclus en Schubert heeft die bewust opgeschreven. Hoeveel de emoties van de liedteksten met de variaties te maken hebben is maar de vraag. In Syrinx van Debussy combineert Ouakrat het fluitstuk met gesproken tekst uit het gedicht waar het bij gemaakt is: door elkaar, niet om en om. Dat geeft geen nieuwe dimensie, het leidt af. Prokofjev bewerkte zijn eigen fluitsonate voor viool, beide partijen worden hier meestal om en om gespeeld maar het Andante blijft voor de fluit. Het kan prima, al klinkt de fluit aanweziger dan de viool. Helemaal geslaagd is Ouakrats fluitversie van de Eerste (postume) vioolsonate van Ravel; zonder pretenties over nieuwe dimensies.
Paul Herruer
Dit is een recensie uit Luister 777. Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.