Sopraan Emma Kirkby geeft in oktober drie concerten in Nederland. In Amsterdam, Amersfoort en het Groningse Aduard treedt de bijna zeventigjarige legendarische Britse zangeres op met de Zweedse luitspeler Jakob Lindberg.
Haar nieuwe programma heet Like as the Lute Delights, naar het gelijknamige lied van renaissancecomponist John Dowland. “Al vanaf mijn studietijd zing ik liederen van hem. Ze zien er zo eenvoudig uit, maar kennen veel lagen. De luit inspireert mij als zangeres en is een levenslange fascinatie.”
Het programma zal worden afgewisseld met Britse liederen van Campion, Holborne en Jones, alsook Franse muziek van Michel Lambert en werken van Italiaanse componisten als Barbara Strozzi en Sigismondo d’India.
Emma Kirkby: ‘koningin barok’ of ‘zingende ijskast’?
Door de jaren heen kreeg de beroemde sopraan tal van bijnamen, variërend van het vleiende ‘koningin van de barok’ tot en met het cynische ‘de zingende ijskast’. Begin jaren zeventig ging ze haar specialiteit in het zingen van oude muziek serieus aanpakken. Ze werd lid van het Taverner Choir en startte een jarenlange samenwerking met The Consort of Musicke. Met beide Britse gezelschappen nam ze cd’s op. Kirkby verscheen wereldwijd in orkesten en kamermuziekensembles en ging samenwerken met luitspelers, lange tijd met Anthony Rooley. Zij brak door bij het grote publiek met de cd ter gelegenheid van het huwelijk van Charles en Diana in 1981.
Barok- en renaissancespecialist Emma Kirkby is een van de grootste iconen van de oude muziek. Ze maakte meer dan honderd opnamen: van mystieke stukken van Hildegard van Bingen tot madrigalen uit de Italiaanse en Engelse renaissance, cantates en oratoria uit de barok en werken van Haydn, Bach, Monteverdi, Vivaldi, Purcell en Mozart. Desondanks zegt ze in interviews dat ze het liefst live optreedt en met haar collega’s repeteert.
In de Ban van Händel
Naast haar drie concerten in Nederland coacht Kirkby de komende maanden in Amsterdam vier jonge zangers, die zich zullen toeleggen op het barokrepertoire. Naast intensieve repetities maken ook een Purcell-recital en een masterclass deel uit van het programma In de Ban van Händel. De finale van het traject is hun uitvoering van de Messiah van Händel samen met het Amsterdam Bach Consort en Collegium op zaterdagmiddag 15 december in de Noorderkerk in Amsterdam.