Als kind logeerde Elīna Garanča vaak in de hooischuur van de boerderij van haar grootmoeder. Die zong haar dan in slaap met Aijā žūžū, lāča bērni. Ze heeft er warme herinneringen aan. Nu sluit de inmiddels wereldberoemde mezzosopraan haar nieuwste album When Night Falls af met dit Letse traditionele kinderliedje over een berenfamilie. “Alle Letten kennen het.”
Tekst: Marieke Klomp, foto: Sarah Katharina
als een moeder die neuriet voor haar baby, eindigt ze zo de muzikale reis van When Night Falls, een intiem album dat de overgangsfase van de dag naar de nacht belichaamt. “Als begeleiding van de uren waarin je de drukte uit de buitenwereld achter je laat en naar binnen keert, voordat je de wereld van de dromen binnentreedt”, legt ze uit.
Elīna Garanča, in 1976 geboren in Riga, hoofdstad van de toen nog Socialistische Sovjetrepubliek Letland, groeide op in een muzikaal gezin. Haar moeder was zangeres en universitair hoofddocent aan de Academie voor Cultuur en haar vader was koordirigent. Eigenlijk wilde Garanča actrice worden, maar ze werd afgewezen voor de acteursopleiding. Bouwend op ervaring in haar vaders koor zette ze vervolgens in op een zangcarrière. Met succes. Inmiddels is ze een gelauwerde musicus met een grote internationale carrière. Na haar zangstudie in Letland, Wenen en de Verenigde Staten, brak ze in 2003 internationaal door met de rol van Annio in Mozarts’ La Clemenza di Tito bij de Salzburger Festspiele. Vele optredens met orkesten en bij de grote operahuizen als de Wiener Staatsoper en de Metropolitan Opera in New York volgden. Haar expressieve Carmen (Georges Bizet) is een van haar bekendste rollen.
Naar de nacht glijden
Garanča woont afwisselend in Letland en Spanje en reist de hele wereld over. Zelf is ze meer een ochtendmens. “Maar ik werk natuurlijk vaak ’s avonds en door de verschillende tijdzones tijdens het vliegen heb ik soms twee keer een middag, of een hele lange nacht. Dat internationale karakter en het tijdreizen hebben we verwerkt in dit album.”
“Er bestaan veel slaapliedjes,” vertelt Garanča. “Maar de overgang naar de nacht wordt in het begin nog beïnvloed door de energie van de dag. Daarom open ik met Strauss, met een prachtige orkestratie. Langzaam glijden we dan naar de verstilling van de nacht.” Dat doet Garanča via bekender klassiek repertoire, zoals de wiegeliederen van Johannes Brahms en Richard Strauss, Franz Schuberts Nacht und Träume en werk van Luciano Berio, maar ook met hedendaagse Spaanse muziek. En voor het eerst neemt ze ook Letse composities op. “Dat is waar ik vandaan kom, Letland is deel van wie ik ben.”
Dit is slecht een deel van het artikel dat je in Luister 779 kan lezen! Dit nummer ligt na 12 april 2024 in de winkel.