LOEVENDIE

Recensie LOEVENDIE – Nachklang – Reflex – Dance – Improvisations

LOEVENDIE
Nachklang – Reflex – Dance – Improvisations
Erik Bosgraaf (blokfluit), Holland Baroque, Theo Loevendie (piano), Oene van Geel (altviool), Diamanda La Berge Dramm (viool), Carl Rosman (klarinet)
Brilliant Classics 95906 • DDD-’50
Waardering: 7

Het album ‘Theo Loevendie and Erik Bosgraaf’ is een ode van de heren aan hun al jarenlange vriendschap. Componist en blokfluitist schelen exact vijftig jaar in leeftijd, maar vinden elkaar in hun muziek. Ze ontmoetten elkaar toen Loevendie een opera componeerde over Spinoza, en de weg die zij sindsdien voor een groot deel in elkaars gezelschap aflegden, bracht hen naar de grootste zalen en festivals ter wereld. Toch is het niet alleen Het Concertgebouw wat de klok slaat, en zijn het misschien juist die andere podia die zo betekenisvol zijn (geweest). Zo zijn de mannen zo nu en dan improviserend te horen in Café Welling, voor toevallig aanwezige geluksvogels. Bij deze sessies sluit altviolist Oene van Geel zich ook regelmatig aan. Voor dit album verplaatste het drietal zich van het café naar de studio om zich al improviserend te laten vastleggen. De vier improvisaties, waarin Bosgraaf zijn blokfluit laat klinken als Japanse shakuhachi, behoren tot mijn favoriete werken op de cd. Toch had ik, gezien de jeugdige onbevangenheid van Loevendie’s muziek, door zulke creatieve en avontuurlijke musici, een groter spektakel verwacht. Zonder mijn vinger er precies op te kunnen leggen waarom, is het album wat mij betreft geen must have.
Maartje Valk

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen