LOEWE

Recensie LOEWE – Das Sühnopfer des neuen Bundes (Passionsoratorium)

LOEWE
Das Sühnopfer des neuen Bundes (Passionsoratorium)
Monika Mauch (sopraan), Ulrike Malotta (mezzosopraan), Georg Poplutz (tenor), Andreas Burkhart (bariton), Arcis-Vocalisten München, Barockorchester L’arpa festante o.l.v. Thomas Gropper
Oehms Classics OC 1706 • DDD-103’ (2 cd’s)
Waardering: 8

We kennen hem alleen van wat liederen, veel van wat componist Carl Loewe (1796-1869) schreef heeft de tijd niet overleefd. Toch heeft hij, met verschillende opera’s en oratoria, twee symfonieën, een pianoconcert en meer dan vierhonderd liederen het nodige nagelaten. Het paasoratorium ontstond in 1847, de tekst is een poëtische vorm van de Bijbelse passieverhalen, inclusief recitatieven, aria’s en koralen. Loewe schreef treffende, gevoelige en melodieuze muziek bij dit inspirerende thema. Hij neemt de tijd om instrumenten en stemmen te laten uitspelen en -zingen. Dat heeft als voordeel dat er veel rust en bezonkenheid in het werk zit, maar ook dat de honderd minuten (verdeeld over twee cd’s) wel veel geduld vragen van de luisteraar. De opname is fraai en geeft stemmen en instrumenten ruimte. De uitvoering is zorgvuldig. Mooie, volle, goed articulerende solostemmen, een trefzeker en homogeen zingend koor en een heldere, evenwichtige orkestklank geven het werk importantie. Das Sühnopfer is een aangename combinatie van oratorium en opera, met bijbehorende ingetogenheid en rijke vocale expressie.
Marjolijn Sengers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen