MAHLER, DEBUSSY, ZEMLINSKY, BUSONI
Fahrende Gesellen
Dietrich Henschel (bariton), ensemble Oxalys
Passacaille 1008 • DDD-72’
Waardering: 8
Oxalys – 13 muzikanten – opent met een uittreksel voor kamermuziekensemble van Debussy’s Prelude à l’après-midi d’un faune. Het is een goed uittreksel en het wordt prachtig gespeeld maar het mist de magie en de weelde van de orkestpartituur. Nota bene: Ravel maakte een uittreksel voor piano vierhandig en dat bevredigt meer. Schönberg zou een eigen bewerking hebben gemaakt, maar het is die van Benno Sachs die we hier horen. Wat doet Debussy trouwens in dit Weense gezelschap? Hij is een Fremdkörper. Duitsland en Oostenrijk (en hun componisten) waren hem volstrekt vreemd. Het zijn vooral de bijdragen van Mahler en Zemlinsky die bevredigen en het is ook duidelijk dat zij uit een en dezelfde bron putten. Zij twee zijn de ‘fahrenden Gesellen’; beiden hebben bovendien dat heerlijk ‘volkstümliche’. Daarbij de stem van bariton Dietrich Henschel en het feest is compleet. Henschel is een intelligente zanger. Behalve een prachtige dictie heeft hij een hoogte en een ‘voix mixte’ waar menigeen jaloers op kan zijn. De Materlincklieder van Zemlinsky – oorspronkelijk voor zang en piano – horen we hier voor instrumenten. Prachtige arrangementen van onder meer Reinbert de Leeuw. Werkelijk een verrassing.
Jurjen Vis
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.