MAHLER

Recensie MAHLER, SCHÖNBERG – Kindertotenlieder, Rückertlieder, liederen uit Des Knaben Wunderhorn; Vier Lieder op.2

MAHLER, SCHÖNBERG
Kindertotenlieder, Rückertlieder, liederen uit Des Knaben Wunderhorn; Vier Lieder op.2
Anne Schwanewilms (sopraan), Malcolm Martineau (piano)
Onyx 4146 • DDD-66’
Uitvoering ** | Registratie ****

Ik zoek al lang naar de perfecte uitvoering van Mahlers Kindertotenlieder. Ik heb ‘m nog niet gevonden. Deze, met sopraan Anne Schwanewilms en pianist Malcolm Martineau, is het zeker niet. Te nadrukkelijk, teveel tempowisselingen, een stem die alle kanten opschiet met een onregelmatig en onrustig vibrato dat afleidt. Beetje hysterisch zelfs hier en daar. Vreemd toch dat zelfs goede musici zo vaak kiezen om iets wat van zichzelf al zo duidelijk spreekt nog sprekender te maken. Volg gewoon de aanwijzingen in de muziek, die gaf Mahler meer dan genoeg. Anne Schwanewilms houdt een heel betoog over deze liederen maar daar heb ik niet zo’n boodschap aan als je eigenlijk denkt dat je het beter weet dan de componist. Ook voor haar stem, die best kwaliteit heeft, geldt: laat ‘m komen die toon en probeer ‘m niet interessanter te maken dan- ie is. De emotie ligt er te dik bovenop en daar bedank ik voor, zeker bij deze beladen liederen. In de ‘Vier Lieder’ opus 4 van Schönberg laat de sopraan de muziek meer met rust en neemt ze op een prettige manier meer afstand van de inhoud. De pianopartij wordt mooi gespeeld. Ik zou haast zeggen: jammer dat er bij wordt gezongen.
Marjolijn Sengers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen