MAHLER

Recensie MAHLER – Mahler 4

MAHLER
Mahler 4
Carolyn Sampson (sopraan), Minnesota Orchestra o.l.v. Osmo Vänskä
BIS Records BIS-2356 • SACD-59’
Waardering: 8

Onlangs (Luister 743) was ik maar matig enthousiast over de Mahler 1 van de door mij toch zeer bewonderde Osmo Vänskä, aan wie ik een ‘rechtlijnig soort nuchterheid’ toeschreef. Nu bij de Vierde symfonie mag ik mezelf terechtwijzen. Deze opname met zijn vaste orkest uit Minnesota, waarvan Vänskä sinds 2003 de dirigent is, vind ik heel fraai, met een paar bedenkingen. Vänskä is het tegendeel van een showdirigent, maar ook bepaald geen brave kapelmeester. Hij laat de muziek voor zichzelf spreken. De spitse en humoristische kanten van het openingsdeel van Gustav Mahlers meest ‘haydn­eske’ symfonie zijn in goede handen: het klankbeeld is intiem, accenten komen op de juiste plaats, climaxen zouden markanter kunnen. Het scherzo begrijp ik niet, het ritme lijkt verstoord en de rubato’s vind ik onnatuurlijk. Het langzame deel is wonderschoon, elk detail liefdevol uitgelicht zonder dat eenheid en voortgang verloren gaan. Als in de finale Carolyn Sampson gaat zingen, zijn we in de zevende hemel. Haar stemgeluid is ideaal voor het bezingen van de ‘himmlische Freude’, warm, puur, onopgesmukt, niet naïef maar sophisticated. En wat hebben ze toch een goed orkest in Minnesota, vooral de houtblazers, en de opnameklank is ook al perfect.
Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen