MAHLER

Recensie MAHLER – Symphony No. 8

MAHLER
Symphony No. 8
Angela Meade (sopraan), Elizabeth Bishop (alt), Anthony Dean Griffey (tenor) e.a., Westminster Symphonic Choir, The Choral Arts Society of Washington, The American Boychoir, Michael Stairs (orgel), The Philadelphia Orchestra o.l.v. Yannick Nézet-Séguin
Deutsche Grammophon 483 7871 • DDD-83’
Waardering: 8

Een uitvoering van Gustav Mahlers Achtste is muzikaal en organisatorisch een enorme opgave, dus twee opnamen vrijwel tegelijkertijd (van twee ex-Rotterdamse chefs!), is een gebeurtenis. In Luister 746 besprak ik al Gergiev uit München, nu komt ‘Yannick’ uit Philadelphia. In 2018 nam hij in Rotterdam afscheid met een gedenkwaardige uitvoering van Mahler VIII. Een paar prominente solisten, Angela Meade, Erin Wall en Markus Werba zijn dezelfde. Nézet-Séguin bleek de Achtste symfonie niet alleen tot in de puntjes te beheersen, maar etaleerde ook een samenhangende visie op dit tweeslachtige werk, half hymne, half opera. Deze live-uitvoering uit Philadelphia is al in 2016 vastgelegd. Anders dan Gergiev kent hij het verschil tussen ‘massaal’ en ‘massief’: de climaxen worden afgewisseld met momenten van grote verfijning. Als ik toch bedenkingen heb komt dat doordat het hels moeilijk is om deze ‘gargantueske’ (Vestdijk) symfonie ideaal vast te leggen. Er is soms onbalans tussen het prominente orkest en de beide koren. Omdat de klank soms dichtloopt gaan die koren een onbedoelde fusie aan. Bij dit volume slagen niet alle zangsolisten erin de toon strak te houden. Sopraan Angela Meade speelt een heel volumineuze rol, bariton Werba en bas Relyea worden soms gehinderd door de opname. Maar: dit zijn maar details, ik werd wel degelijk meegesleept. Zéér meegesleept, moet ik zeggen.
Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen