Geboren verhalenverteller en pianiste Mariana Izman staat op 3 september op het podium met Debussy’s Préludes. Door de coronacrisis kon het concert, een slotakkoord op de Bösendorfer Series in De Waalse Kerk, op 16 april geen doorgang vinden. In plaats van een afsluiting, is er nu de opening van een mooi tweede pianoseizoen.
Mariana Izman
Izman komt oorspronkelijk uit Moldavië, maar verhuisde op haar achttiende naar Nederland om te studeren aan het Conservatorium van Amsterdam. Het programma op 3 september is haar op het lijf geschreven: de Préludes van de twee boeken van Claude Debussy. Hij schreef deze tussen 1910 en 1913. Het zijn echter niet ‘zomaar’ inleidende stukken, zoals de term (prélude = voorspel) doet vermoeden. Het zijn opzichzelfstaande muziekstukken. Debussy koos hierin voor dramatische vertelkracht.
Mariana Izman tijdens het Young Pianist Festival. Amsterdam 20 november 2013. Muziekgebouw aan ’t IJ.
Verzonken kathedralen
De Préludes zijn hoogtepunten uit de twintigste-eeuwse pianomuziek. Ze danken hun populariteit aan de grote beeldende kracht en verwijzingen naar mythologie, poëzie en schilderkunst. Laat je meevoeren over winderige vlakten naar verzonken kathedrale. En hoor en ruik de geluiden en geuren die dwarrelen in de avondlucht.
Bösendorfer Series
De Bösendorfer Series is een reeks intieme pianoconcerten in de Waalse Kerk in Amsterdam. Een Bösendorfer Imperial, het vlaggenschip van de oudste en meest gerenommeerde pianobouwer ter wereld, siert al jaren de kerk. De series bieden een podium aan jong talent.