MASSENET

Recensie MASSENET – Don César de Bazan

MASSENET
Don César de Bazan
Laurent Naouri (Don César de Bazan), Elsa Dreisig (Maritana), Marion Lebègue (Lazarille) e.a., Ensemble Aedes, Orchestre des Frivolités Parisiennes o.l.v. Mathieu Romano
Naxos 8.660464-65 •DDD-112’ (2 cd’s)
Waardering: 8

Jules Massenet is 30 jaar oud wanneer hij in 1872 Don César de Bazan aflevert, een prettig werk, niet bijzonder origineel maar aangenaam om naar te luisteren met mooie melodieën en een levendig ritme. Dat vindt in ieder geval Camille Saint-Saëns. Deze opname laat de tweede versie van Massenets opéra comique uit 1888 horen, daar de originele partituur verloren ging in de brand van de Opéra Comique in 1887. De titelheld verwijst naar een kleurrijk personage uit ‘Ruy Blas’ van Victor Hugo. Hij speelt een rol in de liefdesperikelen van Don José, de eerste minister van de koning van Spanje, die verliefd is op de koningin en haar wil doen geloven dat haar man haar ontrouw is. Het is jammer dat deze opname geen gesproken dialogen heeft. Daardoor gaat de dramatische opbouw enigszins verloren. Maar er zijn de vele mooie muzikale momenten die dat vergoeden. Zij worden gebracht door een homogene bezetting, goed vertrouwd met de Franse taal, die de personages overtuigend tot leven brengen en enkele mooie stemmen laten horen, zoals vooral Elsa Dreisig (Maritana) en Marion Lebègue (Lazarille). Laurent Naouri (Don César) moet het met name van zijn présence hebben en Christian Helmer biedt een vocaal overtuigende Don José. Mathieu Romano leidt solisten, koor en orkest met vaste hand in een overtuigend ensemble.
Erna Metdepenninghen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen