Matthäus Passion
Matthäus. Wie kent hem niet? De tollenaar uit Kafarnäum, die volgens de overlevering apostel werd, moest eens weten. Dat zijn evangelie tot zulke grote hoogte zou stijgen in Nederland had hij nooit kunnen bevroeden. Waar hij zich ook bevindt, stuur hem een YouTube-filmpje, stel ik voor. Van de orkestrale orkaan die rond Pasen door ons koude kikkerlandje waart. Bij wijze van geste. Want het is de boodschap van Matthäus geweest, die Bach de geest heeft gegeven. Bach, de muzikale hoeder van het lijdens- en sterfverhaal van Jezus. Zijn Matthäus-Passion wil maar niet uit de tijd raken. Met dank aan de discipelen van Bach: alle gezelschappen in Nederland die het bejaarde oratorium jong houden. En dan hebben we het nog niet eens gehad over Bachs Johannes-Passion. Of toch, nu even. De Johannes bestaat in 2024 driehonderd jaar. Matthäus en zijn neef Johannes toeren door Nederland, België en Duitsland. U kunt het lezen in onze Matthäus Passion special. Komt dat zien.
In deze special:
- Het Matthäus-gevoel
- Johannes-Passion 300 jaar
- Bach: passiekoning van Nederland
- Ton Koopman: “Ik ben een overtuigd agnost, maar als ik de Matthäus uitvoer, ben ik een gelovige”
- Geluisterd: de Judaskus
- Thomas Hobbs, evangelist
- Passies in uitvoering
- Kracht van tijdloze kunst
- En nog veel meer….
Johannes, de opera
Dirigent Krijn Koetsveld is een bevlogen musicus én Monteverdi-specialist, die zich sinds kort ‘Ridder in de Orde van de Ster van Italië’ mag noemen. Deze onderscheiding kreeg hij voor zijn
Hoe poppen de Matthäus optillen
In de hoop een nieuwe traditie naast de aloude Matthäus-traditie te zetten, reist het Nederlands Blazers Ensemble in de dagen voor Pasen sinds 2022 het land rond met een eigen
De negen levens van de Mattheus
Qua bekendheid staat Johann Sebastian Bachs Mattheuspassie op één lijn met Aida, Carmen, La Traviata, Die Zauberflöte en oratoria als The Messiah, Die Schöpfung en Die Jahreszeiten. Het verschil is
Schouderklopje van de meester
Terwijl bij de Nederlandse Bachvereniging niet alleen de jongere generatie aan bod komt, maar er met Johanna Soller ook voor het eerst een vrouw voor het gezelschap staat tijdens de