MAYER

Recensie MAYER – Symphony No. 4 – Piano Concerto – String Quartet – Piano Sonata

MAYER
Symphony No. 4 – Piano Concerto – String Quartet – Piano Sonata
Ewa Kupiec (piano), Yang Tai (piano), Klenke Quartett, Neubrandenburger Philharmonie o.l.v. Stefan Malzew & Sebastian Tewinkel
Capriccio C5339 • DDD-2.09’ (2 cd’s)
Waardering: 8

Ze was een Duitse componiste in een mannenwereld. Toch heeft Emilie Mayer (1812-1883) zich niet, zoals Clara Schumann-Wieck en Fanny Hensel-Mendelssohn, hoeven beperken tot kleinschalige composities. De begaafde leerlinge van Karl Loewe heeft zelfs acht symfonieën op haar naam staan. De Vierde symfonie bestaat alleen in een piano-uittreksel ‘à quatre mains’. We weten dus niet of Stefan Malzews orkestratie haar intenties weerspiegelt. Zijn nijvere werk geeft wel een goede indruk van Mayers aantrekkelijke thematiek en compositorische kundigheden. Het is het lot van onbekende componisten te worden gekarakteriseerd in termen van beroemde collega’s, en zo valt onontkoombaar de naam Felix Mendelssohn. Dat geldt voor de symfonie, het (negende) strijkkwartet en de pianosonate. Dat kun je epigonisme noemen, maar toch zal niemand zich vervelen bij een talentvol melodievinder als Emilie Mayer. Dan is er nog het pianoconcert, dat Mendelssohns lichtend voorbeeld inruilt voor dat van Mozart, maar dan wel zestig jaar na diens dood. Heel raadselachtig dus, maar ook een plezierig en briljant stuk muziek, geholpen door de niet wereldberoemde maar bepaald niet provinciaals overkomende musici. Zij bewijzen dat onbekende muziek het best gedijt bij goede uitvoeringen waardoor de sterke punten de zwakke doen vergeten.
Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen