MAYR

Recensie MAYR – I Cherusci

MAYR
I Cherusci
Markus Schäfer (tenor), Yvonne Prentki (sopraan), Andrea Lauren Brown (sopraan), e.a., leden van Beierse staatsoperakoor, Simon Mayr Chorus, Concerto de Bassus o.l.v. Franz Hauk
Naxos 8.660399-400 • DDD-2.33’ (2 cd’s)
Waardering: 7

I Cherusci speelt zich af tegen de achtergrond van een Germaanse stammenstrijd – ergens rond het begin van de jaartelling. Centraal in het verhaal staat de slavin Tusnelda. De opera bevindt zich op een muzikaal kruispunt, we horen de achttiende eeuw, met invloeden van Mozart en Haydn, maar ook een voorbode op de negentiende eeuw. En we horen Duitsland én Italië: Mayr begon in Duitsland, maar werkte de tweede helft van zijn leven in Bergamo en Venetië. Johann Simon Mayr (1763-1845) mag bij leven grote bekendheid genoten hebben; een paar eeuwen later lijkt hij nagenoeg opgegaan in de nevelen van de geschiedenis. In Duitsland bestaan er overigens wel allerlei ini-tiatieven die zijn (bepaald omvangrijke) erfenis levend beogen te houden. Daarmee mogen we blij zijn, want dit is de eerste opname van I Cherusci ooit. De zangers weten goed raad met hun rol. Van de sinistere druïde Zarasto (door Andreas Mattersberger) tot Tusnelda zelf (Yvonne Prentki); zij overtuigen. Diezelfde overtuiging mis ik soms iets bij het Concerto de Bassus. Dat is echter niet structureel.
Quirijn Bongaerts

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen