MENDELSSOHN

Recensie MENDELSSOHN, ENESCU – Octets

MENDELSSOHN, ENESCU
Octets
Gringolts Quartet, Meta4
BIS Records BIS-2447 • SACD-70’
Waardering: 9

De koppeling van de octetten voor strijkers van Felix Mendelssohn en George Enescu is origineel en werkt voortreffelijk. Het Octet in Es groot, opus 20 van Mendelssohn kan geplaatst worden tussen klassiek en romantiek, dat van Enescu tussen romantiek en modernisme. De acht musici die samen meer moeten zijn dan de optelsom van twee strijkkwartetten zijn de muzikaal en persoonlijk bevriende leden van het Gringolts en het Meta4 kwartet. Samen vormen zij een perfect op elkaar ingespeeld octet. Het spel is uitbundig, intens, vol expressie tot op de rand van overladen. De stukken lenen zich daar goed voor. De Mendelssohn, uit 1825, is het geniale product van een tiener, misschien wel de indrukwekkendste muzikale creatie ooit van een zestienjarige. Ook het Octet in C groot, opus 7 van Enescu is van een – nog net – tiener, negentien was hij, in 1900. De jaartallen zijn veelbetekenend, tijden van grote veranderingen. Mendelssohn klinkt als ‘post-Beethoven’, Enescu klinkt als tijdgenoot van Schönbergs Verklärte Nacht. Een aanwinst, door de koppeling met het onderbelichte octet van Enescu en natuurlijk vooral door de kwaliteit van het spel.
Hans Quant

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen