MENDELSSOHN

Recensie MENDELSSOHN, SCHUMANN – Piano trio’s, op.49 & op.66 Five Canons, op.56

MENDELSSOHN, SCHUMANN
Piano trio’s, op.49 & op.66 Five Canons, op.56
Trio Shaham Erez Wallfisch
Nimbus Records NI 5875 • DDD-77’
Mendelssohn’s rijpe trio’s stammen uit respectievelijk 1839 en 1845 en zijn echte juwelen. Niets dan edelheid, zuiverheid en sprankeling in deze trio’s. Zijn goede vriend Robert Schumann stak in zijn tijdschrift de loftrompetten voor het eerste trio. Treffend is de vanzelfsprekendheid van zijn melodieën en het ogenschijnlijke gemak waarmee hij zijn thematisch materiaal verwerkt. De vijf canons van Schumann zijn – samen met de Vier Schetsen, de Zes Fuga’s voor orgel en de Vier Fuga’s op 72 – de oogst van Schumanns diepgaande contrapuntstudie in 1845 samen met Clara. Aanleiding waren Die Inventionen van, wie anders, J.S. Bach. De Schumanns waren in het bezit van een pedaalvleugel. Omdat dit instrument niet echt populair werd, schreef Schumann er al bewerkingen voor, voor twee en vier handen. Ook Debussy maakte er een versie voor twee piano’s voor. Op deze CD horen we de Theodor Kirchner-versie voor piano trio: een zeer geslaagde transcriptie. Het trio Shaham Erez Wallfisch is hoorbaar in zijn element met deze prachtige muziek: de musiceervreugde spat er van af en werkt aanstekelijk. Dit is een van de beste kamermuziek opnames die ik de laatste tijd gehoord heb. De solisten zijn kinderlijk eenvoudig aan te wijzen in het stereobeeld. De instrumenten klinken realistisch en hebben het juiste timbre. Hoogste aanbeveling.

Emile Stoffels

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen