MILÁN
El Maestro: Libro I
José Antonio Escobar (vihuela da mano)
Naxos 8573305 • DDD-66’
Waardering: 7
Het is een van die onverklaarbare wonderen van de geschiedenis. Terwijl in het Europa van de zestiende eeuw de renaissanceluit hoogtij vierde en in Engeland, Frankrijk en Duitsland niet alleen fantastische bespelers maar ook dito componisten vond, sloeg het instrument in Spanje helemaal niet aan. Daar maakte aan de hoven de vihuela de dienst uit, een instrument met zes dubbele snaarkoren, dat veel overeenkomsten vertoont met de latere gitaar. De componisten en bespelers van het instrument stonden in hoog aanzien en een aantal zoals Luis Milan en Luis Narvaez behoort ook vandaag de dag in gitaarkringen tot de ‘household names’. Vooral Milan geniet aanzien. Zijn El Maestro uit 1536 geldt als de oudst overgeleverde bundel met vihuelamuziek, en ook meteen als een van de beste. Zijn Fantasia’s en Pavanes bevatten verfijnde meerstemmigheid die op de vihuela het beste tot zijn recht komt. De Cubaanse gitarist José Antonio Escobar begreep dat. Hij nam het eerste boek van El Maestro, met de zes Pavanes, in chronologische volgorde op. En hoewel het vooral een documentaire actie lijkt, valt er ook veel te genieten. Delicaat spel, een prachtig klinkende vihuela en de muziek van Milan. Een mooie tocht door de muziek van het Spaanse hof.
Paul Janssen
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.