Hannes Minnaar tijdens Bösendorfer Series
Hannes Minnaar (foto: Simon van Boxtel)

Minnaar en méér in Bösendorfer Series

De Waalse Kerk in Amsterdam start met ingang van het culturele seizoen 2019/2020 met een eigen serie pianorecitals. De zogeheten Bösendorfer Series worden afgetrapt door niemand minder dan Hannes Minnaar. Dus omcirkel in uw agenda: donderdag 24 oktober.

Hannes Minnaar – alom geroemd als een van ’s lands toppianisten – opent de Bösendorfer Series met Bachs Goldbergvariaties. Na Minnaar volgt aanstormend talent Camiel Boomsma, op 19 december, met een programma rond Liszt (Vallée d’Obermann, Études d’Exécution Transcendante no. 10 en 12) en Schubert (4 Impromptus D.899).

De Bösendorfer Series worden afgesloten door pianiste Mariana Izman

Op 27 februari 2020 staat pianoduo Scholtes & Janssens op het programma, met een greep uit de mooiste pianowerken voor vier handen. Denk dus aan werk van Kurtág, Rachmaninoff en Schuberts Fantasie in f. De van origine Moldavische pianiste Mariana Izman sluit het eerste seizoen af op 16 april. Debussy’s Préludes, Book I en II passeren die avond de revue.

Emanuel Ax, Ronald Brautigam en Reinbert de Leeuw te gast in de Waalse Kerk

Programmeur klassieke muziek van de Waalse kerk, Jasper Bartlema, is nuchter. “Op het gebied van pianomuziek moeten we nog naam maken. In de loop der tijd hebben we hier natuurlijk talloze pianisten over de vloer gehad, onder wie grootheden als Emanuel Ax, Ronald Brautigam en Reinbert de Leeuw.” Toch programmeerde de Waalse Kerk maar zelden pianorecitals. “Met de start van de Bösendorfer Series komt daar nu eindelijk verandering in”, vervolgt Bartlema trots.

Een eigen identiteit voor de Bösendorfer Series

Het moge duidelijk zijn: de ambities zijn groot in Amsterdam. Voor het seizoen 2020/2021 zijn Thomas Beijer, Saskia Giorgini en de winnaar van het Franz Liszt Concours 2020 al vastgelegd. Bartlema: “We willen geen kopie worden van de serie Meesterpianisten. We gaan voor een eigen identiteit, met de juiste balans tussen herkenbaarheid en vernieuwing. Bovendien zit je in de Waalse Kerk altijd dicht bij het podium en de artiest.”

Facebook
Twitter

Laatste artikelen