MONTEVERDI
Vespro della Beata Vergine
Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe
Outhere music LPH 029 • DDD-88’ (2 cd’s)
Waardering: 10
Met de Mariavespers – die verscheen in combinatie met een (parodie)mis die niet op deze cd staat –wilde Claudio Monteverdi de veelzijdigheid van zijn componeren etaleren. Zo gebruikte hij verschillende technieken waarbij hij enerzijds, heel ouderwets, gregoriaanse melodieën door de muziek weefde. Anderzijds hanteerde hij een moderne stijl waarin de tekst, emotie en een vrij gebruik van ritme centraal stonden. De Vespers combineerde dit alles én tilde het naar een hoger, monumentaal niveau. Het lijkt dan ook geen toeval dat Monteverdi drie jaar na de publicatie (1610) in Venetië de prestigieuze post van maestro di cappella van de San Marco in die stad bemachtigde. Uit het feit dat musicoloog Jeffrey Kurtzman een zeshonderd pagina’s tellend boek aan de Vespers wijdde, blijkt dat zowel de Vespers als de uitvoeringspraktijk ervan door veel vragen worden omgeven. Het cd-boekje geeft een bondig overzicht van de belangrijkste dilemma’s, waaronder toonhoogte en tempi. Uiteindelijk moet je voor een cd-opname keuzes maken. Het resultaat is prachtig. Het klinkt allemaal ongeforceerd en natuurlijk, strak en heel beheerst. Met als solisten onder anderen sopraan Dorothee Mields, vier geweldige tenoren en ‘onze’ Peter Kooij als bas. Het levert een intense Vespers met diepgang op, waarin de stemmen en instrumenten samensmelten tot een adembenemend geheel.
Frank Pothoven
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.