MOSOLOV

Recensie MOSOLOV – IJzersmederij; Piano Concerto nr.1; Legend op.5; Sonata op.3; Four Newspaper Announcements

MOSOLOV
IJzersmederij; Piano Concerto nr.1; Legend op.5; Sonata op.3; Four Newspaper Announcements
Steffen Schleiermacher (piano), Natalia Pschenischnikova (sopraan), Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin o.l.v. Johannes Kalitzke
Capriccio C5241 • DDD-57’
Waardering: 8

Dat een dirigent als Johannes Kalitzke zich aangetrokken voelt tot een fantasmagorisch symfonisch gedicht als Mosolovs ‘IJzergieterij’ zal niemand verbazen in het licht van Kalitzke’s operacomposities. Ook die staan bol van extreme akoestische heksenketels en vagevuurwerken van het type dat het hart van Mosolovs symfonisch gedicht uitmaakt. Een kort maar fascinerend werkje, een ode aan de fabriek. Het ‘Concerto voor piano’ beweegt zich langs dezelfde lijnen van razernij en nerveuze voortstuwing van klanken die vanuit kleine stilte-eilandjes steeds weer als sintels uit de smeulende haard springen tot het huis in lichterlaaie staat. Wie Sjostakovitsj en Schnittke al extreem vindt, treft in Mosolov (1900-1973) de overtreffende trap. Het boekje noemt hem op ‘IJzersmederij’ na verregaand onbekend sinds hij in de jaren dertig ten prooi viel aan repercussies van staatszijde, maar in de jaren negentig vond Mosolov echt wel de erkenning die hem toekomt als schepper van futuristische muziek met overwegend conservatieve middelen in een idioom dat zich beweegt tussen Stravinsky, Prokovjev, Honegger, Sjostakovitsj en Milhaud. Kalitzke dirigeert effectief, met het accent meer op dramatiek en drive dan op klankschoonheid. Schleiermacher gaat daarin mee en sopraan Natalia Pschenischnikova blinkt uit in de desolate klanken van de nihilistische ‘Vier Krantenberichten’.
René Seghers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen