MOZART

Recensie MOZART, DU PUY, WEBER – Bassoon Concertos

MOZART, DU PUY, WEBER
Bassoon Concertos
Bram van Sambeek (fagot), Swedish Chamber Orchestra o.l.v. Alexei Ogrintchouk
BIS Records BIS-2467 • SACD-66’
Waardering: 10

Wie een beetje leest over het capricieuze leven van de muzikale factotum Édouard de Puy begrijpt dat er overvloedig materiaal is voor een spannende biopic. Diverse gedeelten uit het door Bram van Sambeek recent ontdekte Fagotconcert in c klein (1812) zouden dan met gemak de soundtrack kunnen vormen: het is weliswaar geen erg complexe muziek, maar wel vol drama, luchtigheid, humor, spannende overgangen en tomeloze virtuositeit. Du Puy was uiteindelijk chef van de Zweedse Koninklijke Kapel, toen een van de meest gerenommeerde orkesten van het land. Tegenwoordig geldt het Zweeds Kamerorkest, dat Van Sambeek op dit album begeleidt, als een van de beste ensembles van Europa. Zijn goede blazersmaatje, hoboïst Alexei Ogrintchouk, blijkt een overrompelende dirigent en leidt het orkest met grote klasse! Allicht zullen de hoboïsten in het orkest daarom extra hun best gedaan hebben, want zo stralend hoor je elke noot van die blazers in het weefsel van bijvoorbeeld Mozarts Fagotconcert in Bes groot nooit. Dat Van Sambeek er echt zin in had om het bekende concert van Mozart op te nemen blijkt bij de eerste maten: hij pakt de baspartij alvast mee als tutti-speler. Vervolgens voelt hij zich in zijn solistische rol als een vis in het water. In een lichte virtuoze stijl vol humor brommen, spetteren en hobbelen de tonen voort en trekt Van Sambeek de aandacht met zijn eigenzinnige agogiek. Het Fagotconcert in F groot, opus 75 van Carl Maria von Weber krijgt van alle uitvoerenden de behandeling die het verdient: geen platte virtuositeit maar stevig in de theatermuziek verankerde klanken, de romantische lyriek volledig uitgesponnen in het langzame deel en het Rondo dansant en met scherpte gebracht. Opvallend is ook, hoe Ogrintchouk de tussenspelen modelleert. De topprestaties van Van Sambeek laten niets te wensen over, het fijne klankbeeld vervolmaakt dit album.
Harry-Imre Dijkstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen