MOZART

Recensie MOZART – Missa solemnis in C, KV337 – Epistelsonate in C, KV336 – Regina caeli, KV108 – Vesperae solennes de Dominica, KV321

MOZART
Missa solemnis in C, KV337 – Epistelsonate in C, KV336 – Regina caeli, KV108 – Vesperae solennes de Dominica, KV321
Lynda Russeell (sopraan), Lian Markeby (mezzosopraan), James Oxley (tenor), David Wilson-Johnson (bariton), Simon Johnson (orgel), St. Paul’s Mozart Orchestra, St. Paul’s Cathedral Choir o.l.v. Andrew Carwood
Hyperion CDA67921 • DDD-65’
Voorzover je bij Mozart van ‘vroeg’ kunt spreken, behoren de meeste van zijn grotere religieuze koorwerken, afgezien van het fameuze Requiem, niet tot zijn laatste jaren. De Missa solemnis in C is zijn laatste voltooide mis en dateert uit 1780, uit de Salzburgse periode tijdens het regime van de gehate aartsbisschop Colloredo. Bij de meer plechtstatige onderdelen van deze muziek hoor ik geen Mozart op zijn best. Een beetje plichtmatig klinkt het wel. Maar de levendiger passages maken het allemaal weer goed en dan lijkt het alsof Le Nozze di Figaro nabij is. Dirigent Andrew Carwood, de solisten en het orkestrale ensemble hebben daarvoor veel gevoel. Er wordt met expressie gezongen en gespeeld en David Wilson-Johnson is voor mij de ster onder zijn gelijken. Misschien ligt het aan de ruime akoestiek van de St. Paul’s Cathedral dat het koor hierbij wat achterblijft. In de forte-passages ontbreekt helderheid en als geheel vind ik het kooraandeel wat vlak. Daarom toch geen topuitvoering.

Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen