MOZART

Recensie MOZART – Vioolconcerten nr.1 in Bes, KV207, nr.5 in A, KV219; Sinfonia concertante in Es, KV364

MOZART
Vioolconcerten nr.1 in Bes, KV207, nr.5 in A, KV219; Sinfonia concertante in Es, KV364
Vilde Frang (viool), Maxim Rysanov (altviool), Arcangelo o.l.v. Jonathan Cohen
Warner Classics 082564627677 • DDD-77’
Uitvoering **** | Registratie ****

Deze drie concertante werken maken de ontwikkeling hoorbaar die Mozart doormaakte van 1773 tot 1779: van het jeugdige enthousiasme van KV207, via KV219, het meest substantiële van de vijf vioolconcerten, naar de rijpheid en bezonkenheid van KV364. Dat Vilde Frang deze concerten zeer fraai kan spelen verbaasde me niet, maar ik was aangenaam verrast door de kwaliteiten van Arcangelo, een ensemble dat in 2010 is opgericht door cellist Jonathan Cohen. Het jonge Britse orkest is duidelijk beïnvloed door de historische uitvoeringspraktijk, maar heeft een heel eigen, volle klank. Het munt uit in uiterst slagvaardig en veerkrachtig musiceren. Op het eerste gehoor lijkt het een wonderlijke combinatie – Frangs expressieve vibrato tegenover de ‘authentiekere’ klank van Arcangelo – maar het stoort niet. Er wordt met zoveel vitaliteit gemusiceerd dat alle reserves hierover al snel wegvallen. In de Sinfonia concertante gaat Frang de dialoog aan met altist Maxim Rysanov, die haar op vergelijkbaar hoog niveau partij geeft. Zij weten de intieme sfeer van deze muziek goed te treffen. Prachtig van sfeer is het langzame deel, met aan het einde de met veel intensiteit gespeelde cadens. Hopelijk krijgt deze CD een vervolg met de vioolconcerten KV211, 216 en 218.
Niek Nelissen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen