Kenne Peters is muziekprogrammeur bij Musis in Arnhem en een jonge, bevlogen liefhebber. Net als Luister wil hij klassieke muziek introduceren bij een zo breed mogelijk publiek. Voorafgaand aan iedere avond in de serie Musis op Maandag geeft hij op deze site uitleg over artiest en programma.
“Op het gebied van dodenmissen is Mozarts Requiem – op maandag 12 november in Musis te horen – het meest bekend en het meest dramatisch, vanwege het verhaal dat eromheen hangt. Toen ik pas naar klassieke muziek begon te luisteren, was het een van de stukken die mij direct grepen. Dat kwam uiteraard ook door de klassieke film Amadeus van Milos Forman, waar het Requiem een grote rol in speelt. Ik denk dat het Requiem bij veel mensen iets mysterieus oproept, omdat Mozart het niet heeft voltooid. De versie die u bij ons gaat horen, is niet gecompleteerd door Süszmayr, veruit de bekendste, maar door Clemens Kemme, die op Mozart gepromoveerd is.”
”Het Requiem roept bij veel mensen iets mysterieus op”
“Het Requiem sluit het programma af, dat steeds verder teruggaat in de tijd. De avond opent met het Libera Me van de Sloveense componiste Nana Forte en gaat via Pärt naar Schuberts Stabat Mater. Zoals gezegd vormt Mozarts dodenmis de apotheose van de avond. Ik vind het erg mooi dat we beginnen met een jonge componiste, iets nieuws in een verder overbekend programma. Pärt is een grote publiekstrekker en het Stabat Mater van Schubert wordt gek genoeg niet zo vaak uitgevoerd. Zijn koorwerken blijven een beetje achter, heb ik het idee. Zijn missen zijn veel minder vaak te horen dan die van Mozart of Bach. Laatst klonk Schuberts Stabat Mater in de geweldige film The Killing of a Sacred Deer. Wat deze werken met elkaar verbindt, is het herdenkende karakter ervan, het lamenteren.”
“Wat deze werken met elkaar verbindt, is het herdenkende karakter”
“Er wordt niet alleen steeds verder teruggegaan in de tijd, het programma begint klein en eindigt groot. Bewuste keuzes van dirigent Peter Dijkstra van het Nederlands Kamerkoor. B’Rock Orchestra heeft al vaker met het koor samengewerkt, een heel goed Vlaams ensemble dat over de hele wereld optreedt. Er zit vuurwerk in het spel, het orkest speelt met passie.”