25 november 2025. De datum stond al jaren in de agenda van het Nederlands Blazers Ensemble. Want dat het enerverende blaasgezelschap iets met vijftig jaar onafhankelijkheid in Suriname zou doen, was geen vraag. Met A Firi Fu Fri – Het gevoel van vrijheid – heeft huidig artistiek leider Brandt Attema, samen met zijn medeblazers, een universele boodschap van het programma gemaakt. “Via muziek, kunst kun je gemakkelijker over moeilijke zaken uit het verleden praten met elkaar.”
Uitwisseling
In september 2014 trok het Nederlands Blazers Ensemble (NBE) met bastrombonist Brandt Attema in de gelederen naar Suriname. De Blazers bezochten het land in het kader van het eerste Made in…-programma. Een project dat voorziet in een uitwisseling met musici uit op klassiek gebied minder voor de hand liggende landen. “We hebben toen niet alleen de samenwerking gezocht met diverse Surinaamse artiesten, maar ook een concert gegeven in Botopasi,” herinnert Brandt Attema zich. Dat dorp had nog nooit een officieel concert meegemaakt. “Ik heb daarvan meegekregen dat men in Suriname de muziek heel anders beleeft. Hier zit het publiek passief op de stoel, daar doet binnen de kortste keren iedereen mee. Ik hoop iets van die sfeer mee te nemen en over te brengen in A Firi Fu Fri.”
Nieuw werk
Maar er is meer. De concerten die op dinsdag 25 november beginnen met een voorpremière in de Amsterdamse thuishaven Podium Mozaïek en vervolgens tot en met 8 december op verschillende plekken in het land te horen zijn, vormen ook een blauwdruk van de Surinaamse musici waarmee het NBE de afgelopen tijd gewerkt heeft en ook komend seizoen mee werkt. Zo komen de zangeressen Jeannine La Rose (tot en met 28 november) en Denise Jannah (vanaf 30 november) langs, en ook het koor Black Harmony, onder andere goed thuis in de muziek van de traditionele Surinaamse winti-praktijk, speelt een grote rol. Daarnaast schrijft Oene van Geel een nieuw werk voor twee trombones in kasekostijl. Ook een blazersarrangement van een werk van de onlangs weer op grotere schaal herontdekte Surinaamse componiste Majoie Hajary (1921-2017) mag niet ontbreken.
Surinaamse dichters
“Het wordt een groot feest dat begint met de Blazers tussen het publiek en uiteindelijk in de foyer swingend verder gaat,” vat Brandt het programma kort samen. Ondertussen zouden de blazers de Blazers niet zijn als er niet een onderliggende boodschap door het programma reist. “Jeannine en Denise zingen liederen met teksten van beroemde Surinaamse dichters. Veel van die gedichten gaan over het leed van het verleden, de pijn van de voorouders en over wat je daar vandaag de dag als mens mee kunt. Daarmee verbinden we verleden, heden en toekomst. Het zijn uiteindelijk universele gedichten die een betekenis in zich dragen die verder gaat dan de Surinaamse geschiedenis. Het gaat er uiteindelijk om dat je via muziek gemakkelijker over moeilijke zaken uit het verleden kunt praten met elkaar en samen verder kunt gaan. Dat is de belangrijkste boodschap.”
Ideale wereld
Muziek als verbindende factor. Het is misschien wel een van de belangrijkste rode draden in de programma’s van het NBE. Ook het aankomende Nieuwjaarsconcert draagt die boodschap inherent in zich. “Hoe mooi kan de wereld zijn, dat is zo’n beetje het thema,” zegt Brandt. “Het begon met de opdracht aan de jonge componisten voor de jaarlijkse compositiewedstrijd: schets je ideale wereld. Veel jongeren pakten grote thema’s aan en bleken ze net zo te beschouwen als wij. Daarnaast begonnen we het seizoen in het Erasmuspark in Bos en Lommer naar aanleiding van twintig jaar Podium Mozaïek. Het was een feestelijke dag en vooral wat publiek betreft een enorme smeltkroes. De eensgezindheid was geweldig en leerde dat je als je inzoomt, veel moois kan zien in de wereld. Dat stukje Bos en Lommer, dat stukje Amsterdam, is een metafoor geworden voor het Nieuwjaarsconcert dat de titel Adem van de stad draagt.”
Vertrouwen
Net als A Firi Fu Fri biedt het Nieuwjaarsconcert niet alleen een verbindende boodschap, het evenement blikt ook terug en vooruit op de programma’s van het NBE. “Ik kijk met veel plezier terug op afgelopen seizoen,” zegt Brandt, die in de zomer van 2024 het stokje van Bart Schneemann als artistiek leider van het NBE overnam. “Het was een waardig afscheid van Bart met het programma rond Beethovens Negende, dat nog geheel uit Barts koker kwam als sluitstuk. Daarmee hebben we een periode afgerond. Dit seizoen klinken echt de contouren van het nieuwe NBE. Veel van wat men van ons kent, blijft natuurlijk zo, maar voor het programma Vientos Flamencos, dat al tijdens de Flamenco Biënnale klonk en in april 2026 ook weer op de kalender staat, hebben we voor het eerst sinds tijden weer volledig nieuwe muziek laten schrijven. Gecombineerd met de nieuwe website en een nieuwe huisstijl, kan ik alleen maar zeggen dat er zowel binnen als buiten het ensemble veel vertrouwen is in de weg die we zijn ingeslagen en de kant die het NBE in de nabije toekomst op gaat.”
A Firi Fu Fri klinkt op 25 november in Podium Mozaïek en is vanaf de officiële première in Schouwburg Concertzaal Tilburg op 26 november tot en met 8 december te horen en te zien op diverse plekken in het land.
Het Nieuwjaarsconcert klinkt op 31 december en 1 januari in het Concertgebouw in Amsterdam.
Voor meer informatie, de complete speellijst en kaarten zie: nbe.nl


