De NTR ZaterdagMatinee is een vaste waarde in de wereld van de klassieke muziek. Aanstaande zaterdag 11 september wordt in het Concertgebouw in Amsterdam het nieuwe seizoen geopend met de opera Fedora van Umberto Giordona. Twee weken later, op 25 september, dirigeert Karina Canellakis de wereldpremière van Larchers Symfonie nr. 3 ‘A line above the sky’ alsook Brahms Eerste pianoconcert met pianist Paul Lewis. Kortom, unieke septemberconcerten om naar uit te kijken.
Fedora van Umberto Giordona is zelden compleet opgevoerd. De opera is gebaseerd op het toneelstuk Féodora van de Franse toneelschrijver Victorien Sardou, die het stuk voor de actrice Sarah Bernhardt schreef. Op zaterdag 11 september is Fedora in het Concertgebouw te beleven met in de titelrol sopraan Lianna Haroutounian en tenor Luciano Ganci als Loris Ipanov. Zij treden in de voetsporen van Gemma Bellincioni en Enrico Caruso, die deze rollen tijdens de première in 1898 vertolkten. Met verder:
- Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Giampaolo Bisanti
- Groot Omroepkoor onder leiding van Klaas-Jan de Groot
- Sopraan: Lianna Haroutounian, Valentina Mastrangelo
- Tenor: Luciano Ganci, Marcel Beekman, Linard Vrielink, Georgi Sztojanov
- Bariton: Franco Vassallo, Frederik Bergman, Martijn Sanders, Wiebe-Pier Cnossen, Lars Terray
- Bas: Jasper Leever
- Mezzosopraan: Esther Kuiper
- Jongenssopraan: Tibbe Alkemade
Wereldpremière
Op zaterdag 25 september dirigeert Karina Canellakis het Radio Filharmonisch Orkest in de wereldpremière van Symfonie nr. 3 ‘A line above the sky’ van Thomas Larcher. Het verhaal van de verongelukte alpinist Tom Ballard, die een van zijn legendarische beklimmingen de naam A line above the sky gaf, inspireerde de Oostenrijkse componist tot een tweedelig werk. Hij componeerde deze symfonie in opdracht van Het Concertgebouw Fonds voor de NTR ZaterdagMatinee en het Radio Filharmonisch Orkest.
Eerste pianoconcert
In hetzelfde concert brengt het orkest onder leiding van Canellakis en met Paul Lewis aan de piano het meesterlijke Pianoconcert nr. 1 in d, op. 15 van Brahms. De componist werkte vijf jaar aan zijn Eerste pianoconcert om vervolgens op de première diep teleurgesteld te worden. Hij schreef aan een vriend dat “drie mensen klapten en de rest sissende geluiden maakte”. Omdat hij vond dat hij zijn vrouw dit niet kon aandoen, verbrak hij zijn verloving. Als hij het applaus anno 2021 toch maar eens kon horen …
Kijk voor meer informatie en tickets op de website van het Concertgebouw. Het volledige programma van seizoen 2021-2022 vindt u hier.