NORGARD

Recensie NORGARD – Vioolconcert nr. 1 (Helle Nacht) – Vioolconcert nr. 2 (Borderlines) – Spaces of Time

NORGARD
Vioolconcert nr. 1 (Helle Nacht) – Vioolconcert nr. 2 (Borderlines) – Spaces of Time
Peter Herresthal (viool), Stavanger Symfonie Orkest o.l.v. Rolf Gupta
Bis-CD-1872 • DDD-68’
Het waren een beetje dwarse persoonlijkheden, de Deense componisten die na de Tweede Wereldoorlog de aandacht trokken. Tegenover de complexiteit van het modernisme plaatsten zij een ‘nieuwe eenvoud’ lang voordat vanuit Amerika het minimalisme zich verspreidde. Ook Per Norgard (1932) behoorde aanvankelijk tot die groep, maar dat duurde niet lang. Zijn omvangrijke oeuvre is qua stijl uitermate divers. Als het gaat om de drie werken op deze cd, die vijftien jaar (1987-2002) omspannen, kunnen we spreken van een ietwat stugge lyriek, die structureel sterk gefundeerd is. Het Eerste vioolconcert, ‘Helle Nacht’ genaamd, roept een weids landschap op, met de solist als meestal bedachtzame wandelaar, terwijl in het Tweede de titel ‘Borderlines’ slaat op twee contrasterend gebruikte tonaliteiten, licht en donker van karakter, met een violist die de grens daartussen herhaaldelijk passeert. Spaces of Time is een soort symfonisch gedicht, met halverwege een verrassende wending, waarbij we aan Bartók kunnen denken. Dat de componist in het cd-boekje jubelt over de Noorse violist Peter Herresthal is begrijpelijk. Dit is beeldschoon vioolspel, waarbij ook de meest priemende dubbelgrepen een vanzelfsprekende souplesse krijgen. Het fraai klinkende orkest van Stavanger werd door Bis mooi en transparant in de ruimte geplaatst.

Paul Herruer

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen