OCKEGHEM, DE LA RUE
Requiem
Capella Pratensis o.l.v. Stratton Bull
Challenge CC72541 • DDD-57’
De twee vroegst overgeleverde polyfone zettingen van het Requiem zijn door Capella Pratensis terecht bij elkaar gezet: dat van Johannes Ockeghem en Pierre de la Rue. Hoewel die laatste 42 jaar later geboren werd zit is zijn Requiem waarschijnlijk niet veel later ontstaan dan dat van Ockeghem, bij wie overigens niet de hele tekst op muziek gezet is. Daarop gaat de toelichting uitvoerig in, maar het zal de meesten om de muziek gaan. Die wordt door acht zangers in verschillende combinaties buitengewoon fraai gezongen: totaal homogeen in vibratoloze klank timbre, terwijl toch de afzonderlijke lijnen goed te volgen zijn. Paul van Nevel trok ooit een vergelijking tussen polyfonie uit de zuidelijke Nederlanden en de glooiende landschappen aldaar, en dat glooien horen we hier als het ware terug. Hoogstens is het landschap bij Capella Pratensis wel heel goed gemaaid; zo nu en dan zou een iets meer eruit schietend en kruidiger timbre best gemogen hebben.
Marijke Schouten
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.