Orkest van de Achttiende Eeuw
Orkest van de Achttiende Eeuw. Foto: Annelies van der Vegt

Orkest van de Achttiende Eeuw sluit jubileumjaar af

De viering van het 40-jarig jubileum van het Orkest van de Achttiende Eeuw werd eind 2020 al ingezet met de première van May, gecomponeerd door de onlangs overleden componist Louis Andriessen. Hij droeg deze compositie destijds op aan Frans Brüggen, de stichter van het orkest. De coronamaatregelen zorgden voor een pauze in wat een groots jubileumjaar moest worden. Sinds augustus 2021 werd de viering van het 40-jarig jubileum verdergezet met meesterwerken als Mozarts Gran Partita en de semi-scenische opvoering van Die Zauberflöte/Die Schauspieldirektorin. Het jubileumjaar afsluiten doet het orkest met Bachs Hohe Messe.

En daar heeft het orkest een goede reden voor. Bachs Hohe Messe is namelijk een van de meest geliefde werken van Frans Brüggen, oprichter en voormalig dirigent van het Orkest van de Achttiende Eeuw. Onder leiding van Daniel Reuss voert het orkest samen met Cappella Amsterdam de Hohe Messe opnieuw op. Solisten van dienst zijn sopraan Julia Doyle, alt Margot Oitzinger, tenor Guy Cutting en bas Nicholas Mogg. Van 17 tot en met 24 november 2021 reizen de gezelschappen door Nederland. Op 25 november beëindigen ze de tournee en de viering van het 40-jarig bestaan van het Orkest van de Achttiende Eeuw in Frankrijk, in de Église Saint-Roch in Parijs. Kijk op de website van het orkest voor meer informatie en tickets. Wij delen alvast de tourdata met u:

  • 17 november: Zaandam, Oostzijderkerk (try-out)
  • 18 november: Rotterdam, De Doelen
  • 19 november: Utrecht, TivoliVredenburg (deze uitvoering is vanaf 20.15 uur rechtstreeks te beluisteren tijdens het Avondconcert op NPO Radio 4)
  • 21 november: Den Bosch, Catharinakerk
  • 23 november: Amsterdam, Concertgebouw
  • 24 november: Heerlen, Parkstadtheater
  • 25 november: Parijs, Église Saint-Roch

Een terugblik op het jubileumjaar

In augustus 2021 werd de viering van het 40-jarig bestaan van het Orkest van de Achttiende Eeuw na een zogenoemde coronapauze weer verdergezet met een concert in Muziekgebouw aan ’t IJ. Het Orkest van de Achttiende Eeuw bracht er onder leiding van pianist Alexander Melnikov en concertmeester Alexander Janiczek De Reünie. Op het programma stonden Haydns Symfonie nr. 98 in Bes en Mozarts Pianoconcert nr. 20 in d KV 466, maar ook Trio pathétique in d van Mikhail Glinka en Pianoconcert nr. 2 in d op. 40 van Felix Mendelssohn Bartholdy. Later toerden de blazers van het orkest door Nederland met een programma rond Mozarts Gran Partita. In oktober volgde het bejubelde Die Zauberflöte & Die Schauspielerin, ein Gelegenheitsstück in tijden van Corona (lees er hier meer over). Deze semi-scenische voorstelling werd gecreëerd door het Orkest van de Achttiende Eeuw, dirigent Kenneth Montgomery, regisseur Alexander Oliver en toneelschrijver Don Duyns. De hoofdrol ging naar Edison-winnares Roberta Alexander. Andere rollen waren weggelegd voor sopranen Ilse Eerens, Anne Sophie Petiti en Katherine Dain, bariton Henk Neven en tenoren Jeroen de Vaal en Jan-Willem Schaafsma.

4.3/5 - (3 stemmen)
Facebook
Twitter

Laatste artikelen