Pearls in Baroque staat onder leiding van klaveciniste Noriko Amano. Zij presenteert in het seizoen 2024-2025 onder de titel Grandeur de Baroque een serie van drie concerten in de Kleine Zaal van Het Concertgebouw te Amsterdam. Pearls in Baroque staat voor ultieme barokmuziek en biedt visueel aantrekkelijke, authentieke uitvoeringen door topmusici van hoogtepunten uit het barokrepertoire, vervolmaakt met barokdans en prachtige kostuums. In Pearls in Baroque soleren de vermaarde barokviolisten Ryo Terakado en Sayuri Yamagata (Orkest van de 18e eeuw, Nederlandse Bachvereniging).
Zondag 16 maart 2025, 14.00 uur – Joseph en Michael Haydn
Joseph Haydn (1732–1809) schreef vier vioolconcerten, waarvan er slechts drie bewaard zijn gebleven. Een daarvan is het Vioolconcert nr. 4 in G-groot. Het werd gecomponeerd rond 1769, toen hij kapelmeester was aan het hof van Esterházy. De stijl is typerend voor Haydns concerten uit deze periode: erg vergelijkbaar met bijvoorbeeld zijn Celloconcert in C-groot. De orkestrale partituur is alleen voor strijkers.
Michael Haydn (1737–1806) was een van de meestbegaafde componisten van kerkmuziek in de late 18e eeuw. Hij was de jongere broer van Joseph Haydn en een goede vriend van Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791). Het Concert voor klavecimbel (of orgel) en altviool is een vroeg werk dat werd gecomponeerd tussen de jaren 1757 en 1762. De combinatie van klavecimbel en altviool is zeldzaam in de barokmuziek.
Programma
Bach – Orkestsuite nr. 2 in b-klein
Deze suite is een briljante synthese van Franse dansvormen en Duitse contrapuntisch meesterschap. Gecomponeerd voor fluit en strijkers, toont het Bach’s vermogen om elegantie te combineren met structurele complexiteit. Elke beweging is een verfijnde dans, met als hoogtepunt de beroemde Badinerie, een lichte en virtuoze finale die tot Bach’s herkenbaarste orkestwerken behoort.
Jean-Baptiste Lully – Le Bourgeois Gentilhomme
Als een van de invloedrijkste componisten van de Franse barokmuziek bepaalde Lully de grandeur en precisie van hofmuziek. Zijn Air des Espagnols en Sarabande uit Le Bourgeois Gentilhomme weerspiegelen de theatrale en statige elegantie die kenmerkend was voor zijn samenwerking met Molière. Lully’s invloed reikte verder dan Frankrijk en inspireerde componisten als Bach en Händel om Franse stijlkenmerken in hun muziek te verwerken.
Joseph Haydn – Vioolconcert nr. 4 in G-groot
Dit concert is een meesterwerk uit de klassieke periode, gecomponeerd tijdens Haydns tijd aan het hof van Esterházy. Met zijn levendige, expressieve thema’s en subtiele versieringen is het zowel speels als verfijnd. Solist Ryo Terakado brengt de elegante verfijning van het werk tot uiting, waarbij hij technische helderheid combineert met Haydns kenmerkende humor en charme.
Bach – Sarabande uit Partita nr. 2
Deze sarabande is een van Bachs ontroerendste solowerken voor viool. Ondanks zijn eenvoudige dansvorm roept de pure melodie en diepgang een tijdloos gevoel van verstilling en introspectie op.
Michael Haydn – Concert voor Klavecimbel en Altviool in C-groot
Dit bijzondere concert is een boeiende dialoog tussen twee contrasterende solo-instrumenten. Het heldere, articulerende klavecimbel en de warme, lyrische altviool creëren een rijke interactie van klankkleuren. Solisten Noriko Amano en Ryo Terakado benadrukken de expressieve elegantie van het werk en laten zien hoe Michael Haydn charme en helderheid in evenwicht weet te brengen.
Volgende concert: Zaterdag 7 juni 2025, 20.15 uur – The French Connection of Purcell
Meer informatie via: https://www.concertgebouw.nl/concerten/5273638-pearls-in-baroque-joseph-michael-haydn