PENDERECKI
St Luke Passion
Sarah Wegener (sopraan), Lucas Meachem (bariton), Matthew Rose (bas), Warsaw Boys’ Choir, Kraków Philharmonic Choir, Orchestre Symphonique de Montréal o.l.v. Kent Nagano
BIS Records BIS-2287 • SACD-67’
Waardering: 10
Krzysztof Penderecki bezat net als Olivier Messiaen het vermogen om versleten muziekreligieuze vormen te herscheppen tot existentiële muzikale ervaringen. In deze Lukaspassie integreert Penderecki het gregoriaans en de hele misbeleving in een fascinerend klankspectrum dat in een transcendentale of spirituele ervaring uitmondt. Kent Nagano’s keuze om zijn Canadese orkest te combineren met Penderecki’s Poolse geloofsbroeders van het Krakause Filharmoniekoor en het Warschause jongenskoor pakt bijzonder gelukkig uit. Ook hier zitten de nodige ‘geluidjes’ in de partituur, maar op geen enkel moment kleeft deze iets van uiterlijkheid aan. De uithalen van de sopraan in het ‘Domine, Quis Habitabit’ worden diepgevoeld en zijn gloedvol vertolkt. Het is een live-uitvoering van de Salzburger Festspiele 2018, maar in een klankspectrum dat ik in studio-opnamen niet altijd hoor. Nagano is sowieso een begenadigd dirigent, maar hij lijkt hier in de Felsenreitschule oprecht persoonlijk bewogen. Hij haalt met zijn orkest echt alles uit deze partituur dat erin zit. De koren zingen als een klokwerk. De solisten zijn tot het bot gemotiveerd. De muziek is zo beeldend dat gaandeweg een muziekdramatisch gevoel ontstaat. Een van de meesterwerken van de naoorlogse muziekgeschiedenis in een grandioze uitvoering. Dat alles verpakt in een subtiel dun digipack met een fraai boekje. Alles aan deze uitgave klopt.
René Seghers
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.