Concertreeks is ode aan ‘geniale toonzetter’ Harry Bannink

Een groot eerbetoon aan Harry Bannink. Dat worden de concerten die bariton Thomas Oliemans en de zangeressen Loes Luca en Maartje van de Wetering met Phion gaan geven. Oliemans heeft dierbare herinneringen aan de jaren dat hij de componist heeft gekend. “Ik zie hem als mijn muzikale grootvader.”

Tekst: Bart de Graaf

Behalve waardevolle tips die Oliemans kreeg van de toonzetter (“zo wilde hij graag genoemd worden”), gebruikt hij ook zijn ervaring in het klassieke lied- en operarepertoire. “De klank en kwaliteit van de stem heb ik ontwikkeld in de klassieke muziek en dat kan ik meenemen in de liedjes van Bannink. Het werkt ook andersom: in de klassieke muziek moet je oppassen dat het grote geluid niet ten koste gaat van de betekenis van de tekst. Daar kunnen de liedjes van Bannink weer goed bij helpen. Als uitvoerder moet je flexibel zijn.”

Van piano naar symfonieorkest

Dat Oliemans flexibel is, blijkt wel uit het feit dat hij in de concerten met Phion soms zelf achter de piano zal zitten. Ook pianist en accordeonist Bert van den Brink zal een aantal liedjes begeleiden. De stap van piano naar symfonieorkest zet Oliemans samen met Bob Zimmerman. “Hij doet dat vanuit zijn jarenlange ervaring als componist en arrangeur en ik vanuit mijn kennis over de liedjes. Samen gaan we de combinatie van zang, piano en orkest zo mooi mogelijk maken.” Volgens Oliemans biedt het uitgebreide kleurenpalet van het orkest daarbij veel mogelijkheden, maar is er ook het risico dat een liedje ‘verdrinkt’ in het grote, symfonische geluid. “We gaan het orkest optimaal gebruiken en er tóch voor zorgen dat het intieme luisterliedjes blijven.”

Documentaire en wereldpremière

Meer dan drieduizend liedjes heeft Harry Bannink op zijn naam staan. Hij heeft gecomponeerd voor onder meer Sesamstraat, Het Klokhuis en Ja Zuster, Nee Zuster, en heeft teksten van Willem Wilmink en Annie M.G. Schmidt op muziek gezet. Thomas Oliemans was dan ook onder de indruk toen hij als jongeman bij Bannink op de bank zat. “Hij vertelde over zijn liedjes en legde uit dat al zijn muzikale keuzes een bedoeling hadden. Een extra nootje hier, een verrassend akkoord daar, alles in zijn muziek heeft betekenis. De liedjes zitten zó goed in elkaar, Bannink was echt een genie. En als ik in juni met Phion optreed, zal het voor mij voelen alsof hij ‘gewoon’ weer in de zaal zit. Net als vijfentwintig jaar geleden.”

In de ban van Bannink

16 juni tot en met 29 juni: Muziekcentrum Enschede, De Vereeniging (Nijmegen), Musis & Stadstheater Arnhem en Schouwburg Amphion (Doetinchem). Met een speciaal festivalweekend in Enschede. Kijk voor het uitgebreide programma op phion.nl

4.4/5 - (5 stemmen)
Facebook
Twitter

Laatste artikelen