POULENC

Recensie POULENC, JANÁČEK, PROKOFJEV – Sounds of War

POULENC, JANÁČEK, PROKOFJEV
Sounds of War
Maria Milstein (viool), Hanna Shybayeva (piano)
Cobra Records COBRA0045 • DDD-68’
Uitvoering ***** | Registratie ****

Het hier geboden programma heet Sounds of War. Hoewel Prokofjevs eerste vioolsonate denkelijk de meeste zeggingskracht heeft, ben ik vooral ook blij met de niet zo vaak opgenomen vioolsonate van Poulenc. Hij had al twee sonates vernietigd, voordat hij deze in 1943 voltooide en opdroeg aan de dichter Federico Garcia Lorca (1899-1936). Deze werd slachtoffer in de Spaanse burgeroorlog. Het middendeel bevat een citaat van Lorca: ‘de gitaar laat de droom wenen’. En de pizzicato-effecten in dit deel verwijzen daar ook duidelijk naar. Dan Prokofjevs Eerste vioolsonate opus 80. Over de noodzakelijkheid van dit stuk kunnen we kort zijn: het is een van de beste kamerstukken uit de 20ste eeuw. Milstein zet al direct in het eerste deel grootse accenten, op een manier die mij zeer bevalt. Ze bereikt hiermee het hoogst bereikbare dramatische effect. Milstein en Shybayeva ontmoeten voor Janáceks vioolsonate wel pittige concurrentie in Kremer en Argerich op DG. Maar voor Prokofjevs sonate zijn ze in een aantal aspecten te prefereren. Een prachtig programma, dat niet mag ontbreken. De opname is ook uitstekend, waarbij de goede balans tussen viool en piano positief opvalt. En niet vaak hebben de lage registers van de piano, zo’n autoriteit als hier.
Emile Stoffels

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen