POULENC
Mass in G major, Sept Chansons, Motets
Elora Festival Singers o.l.v. Noel Edison
Naxos 8.572978 • DDD-54’
Uitvoering *** | Registratie ****
Hoe vaak zouden deze koorwerken van Poulenc al niet zijn opgenomen? Allemaal klassiekers zijn het, verplichte kost voor elk koor van kwaliteit. En terecht, want de muzikale taal van Francis Poulenc, door Rostand gelabeld als ‘le moine et le voyou’, de monnik en het schoffie, is onweerstaanbaar. Van uitgelaten pret tot diepe religiositeit, van de Sept Chansons op surrealistische teksten van Apollinaire en Éluard tot de traditionele liturgische woorden van de mis en de motetten. Hoewel bij de Sept Chansons van uitgelaten pret even bepaald geen sprake is in ‘À peine défigurée’, heel waarschijnlijk een reflectie op de dood in een auto-ongeluk van zijn vriend de componist Pierre- Octave Ferroud. De Canadese Elora Festival Singers, genoemd naar een klein muziekfestival in Ontario, bieden een respectabele uitvoering van dit bekende repertoire, maar tillen het niet boven andere eerder uitgekomen opnames uit. Niet altijd geheel de vereiste precisie, soms wat al te nadrukkelijk. Zie voor de moordende concurrentie onder anderen Stephen Layton met Polyphony, Peter Dijkstra met het Zweeds Radiokoor en Daniel Reuss met het RIAS-Kammerchor.
Frits Ham
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.