POULENC

Recensie POULENC – Piano Concerto – Concert champêtre

POULENC
Piano Concerto – Concert champêtre
Mark Bebbington (piano), Royal Philharmonic Orchestra o.l.v. Jan Latham-Koenig
Resonus RES10256 • DDD-73’
Waardering: 9

Francis Poulenc liet drie volwassen soloconcerten na: voor piano, orgel en klavecimbel. Daarvan komt het klavecimbelconcert, het Concert champêtre, op het concertpodium nauwelijks aan bod, terwijl we te maken hebben met het mooiste klavecimbelconcert dat de afgelopen 250 jaar werd geschreven. Dat danken we aan de Poolse pianiste Wanda Landowska, die al vroeg in haar carrière besloot dat ze de klavierwerken van Johann Sebastian Bach wilde vertolken op een heus klavecimbel. Door de Franse firma Pleyel liet ze een klavecimbel bouwen naar eigen ontwerp, met een stalen frame. Daar moeten we niet te schamper over doen, want in 1912 was dat een moedig initiatief. Het bleef niet bij Bach, ook componisten werden benaderd om concerten voor het instrument te schrijven, waaronder Manuel de Falla en Poulenc. Inmiddels is het klavecimbel van Landowska een museumstuk geworden, en zijn de klavecimbels zoals we ze nu kennen voor dit repertoire ongeschikt. Geen nood, Poulenc gaf in de partituur aan dat het concert ook op een moderne vleugel gespeeld kan worden, en zelf gaf hij dikwijls het goede voorbeeld. Mark Bebbington heeft de handschoen opgepakt en zorgt samen met Jan Latham-Koenig voor een sprankelende uitvoering, die aangevuld wordt met het Pianoconcert, de ontroerende Hobosonate uit het laatste levensjaar van de componist, en het Trio voor hobo, fagot en piano. Prachtig!
Siebe Riedstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen