Praktisch alle muziekgenres profiteren van streaming, maar klassieke muziek blijft hopeloos achter. “Als het lelijke zusje op het feestje, dat niet ten dans wordt gevraagd”, grapt Dominic Seldis. Over zijn missie met Primephonic is hij echter bloedserieus: “We willen klassiek het digitale tijdperk binnenloodsen.”
Gloednieuwe muziekdienst
‘We’ zijn Seldis, contrabassist bij het Koninklijk Concertgebouworkest en jurylid van televisieprogramma Maestro, en Thomas Steffens. Ze zijn de gezichten van de gloednieuwe muziekdienst Primephonic. Seldis is “het lelijke gezicht dat het promoot”, zoals hij het zelf gekscherend zegt, en algemeen directeur Steffens het brein erachter. Als het aan hen ligt, wordt Primephonic het ‘Spotify voor klassieke muziek’. Dé plek waar liefhebbers van het genre terechtkunnen.
Klassiek is fundamenteel anders
Want Spotify en andere populaire streamingdiensten en -platforms schieten tekort als het gaat om klassieke muziek. “Spotify is ontwikkeld voor popmuziek”, doceert Steffens. “De hele structuur van klassieke muziek is fundamenteel anders. Bij lichte muziek zoek je op artiest, album of liedje, terwijl bij klassiek veel meer zoekwoorden van toepassing zijn: componist, orkest, solist, stuk, dirigent en ga zo maar door.” Maar er zijn meer pijnpunten, meent Steffens: “De geluidskwaliteit op Spotify is inferieur, de aanbevelingen (‘Vind je dit mooi? Luister ook eens naar…’, red.) zijn saai en gedegen achtergrondinformatie ontbreekt.”
Royalty’s voor artiesten
Dan zijn we er nog niet. De Primephonic-directeur signaleert nog een ander probleem: het betalingsmodel. Spotify baseert de royalty’s voor artiesten op het aantal keren dat een artiest is gestreamd, niet op hoe láng een artiest is gestreamd. “Je snapt wel dat die aanpak bijzonder ongunstig is voor klassieke muziekalbums. Dat vinden wij oneerlijk aan het Spotify-model. En daarbij leidt het ertoe dat artiesten kortere stukken gaan opnemen.” Andere verontrustende gevolgen laten zich raden: omdat de inkomsten aan de fysieke kant van de markt opdrogen, en er aan de digitale kant nauwelijks iets voor in de plaats komt, wordt het genre steeds meer uitgehold. Er is minder geld voor talentontwikkeling en risicovolle projecten. Steffens: “Klassieke muziek zakt ieder jaar verder weg. Het is huilen met de pet op.”
98% van de klassieke muziekcatalogus
Oké, Primephonic dan. De jongste loot aan de stam van streamingdiensten beweert bovenstaande problemen getackeld te hebben. Naar eigen zeggen heeft de muziekdienst reeds toegang tot 98% van de complete klassieke muziekcatalogus. Maar liefst 408 platenmaatschappijen – groot en klein – zijn gecontracteerd. Vanuit een garage in Amsterdam-Oost wordt de gigantische hoeveelheid content door een tiental internationale conservatoriumstudenten ingeladen in de database. Drie curatoren maken op hun beurt interessante aanbevelingslijsten, zoeken verborgen pareltjes en maken wekelijks een overzicht van alle albums die die week zijn verschenen. Waar Spotify muziek aanbiedt in mp3-kwaliteit, kun je bij Primephonic ook streamen in cd-kwaliteit (high res). Terwijl je luistert, krijg je achtergrondinformatie aangeboden die interessant is voor zowel een leek als een kenner.
Primephonic verandert klassieke muziek
Ambassadeur Dominic Seldis is apetrots op Primephonic. Hij vindt het fantastisch betrokken te zijn bij een initiatief dat volgens hem de toekomst van klassieke muziek gaat veranderen. “We hebben alle troeven in handen: de hoeveelheid aangeboden muziek is verbluffend, het geluid is levensecht en we zijn een betrouwbare gids.” Volgens Seldis neemt Primephonic de plek in van het hoekje klassieke muziek bij de platenboer van vroeger. “Er is simpelweg geen one-stop-shop voor muziek online. Ook het digitale landschap gaat een soort platenzaak worden met verschillende bakken. Zo van: daar is de bak met rockmuziek, daarachter de grote bak met pop. In de hoek staat de folkbak, waar alle rare gasten met bloemetjesbroeken rondhangen. Wij zijn de bak voor klassieke muziek.”
Primephonic is sinds 6 september beschikbaar in Nederland, de VS en Engeland. De kosten: € 7,99 p.m. voor mp3-kwaliteit; € 14,99 p.m. voor high res.