PURCELL

Recensie PURCELL, DOWLAND, BIBER – De Thuiskomst in the Early Baroque

PURCELL, DOWLAND, BIBER
De Thuiskomst in the Early Baroque
Quirine van Hoek (viool), Ellen Zijm (accordeon)
info@dethuiskomst.nl • DDD-50’
Uitvoering **** | Registratie ****

Deze tweetalige titel is geen voorafschaduwing van het soort Engels dat wellicht binnenkort op onze basisscholen ingang vindt. Het duo heet De Thuiskomst en het speelt vroege barokmuziek – tenminste als we Dowland niet liever tot de late Renaissance rekenen en Purcell te laat is voor vroege barok. Overigens: van Dowland en Purcell wordt een aantal bekende liederen instrumentaal uitgevoerd en eerlijk gezegd had daarvoor in de plaats een andere vroege baroksonate mogen staan. Maar de sonates van Biber staan er goed op: stijlvol historiserend vioolspel en fraaie continuo op een accordeon. Die hoort natuurlijk helemaal niet in de Barok, maar klinkt als tongenorgeltje voortreffelijk, vooral in langzame delen waar de klankkleurtjes mooi met de strakke viooltoon mengen. Hoe dan ook, stijlgevoel en uitgebalanceerd doordacht spelen is aan De Thuiskomst helemaal toevertrouwd en voor wie een meerwaarde ziet in liederen zonder tekst wordt het luistergenoegen nog iets groter.
Paul Herruer

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen